Assessorament 10 de gener de 2024

Nou any i nous reptes per afrontar la pobresa energètica. Ens retrobem a la FAVB per un nou assessorament col·lectiu

El primer cas és el de la Blanca de Barcelona, que ens explica que té contracte d’electricitat i ha fet els tràmits pel bo social, però que igualment, li ha arribat una factura molt elevada. Revisem la documentació i ens adonem que la factura no té aplicat el descompte del bo social. A la vegada, la data de la factura és anterior a la resolució del bo social. Li comentem que a la pròxima factura sí que s’hi veurà el descompte reflectit.

El següent a exposar el seu cas és el José de l’Hospitalet de Llobregat, que té bo social aplicat a la factura elèctrica, però vol saber com poder pagar menys a la factura del gas, perquè li ha arribat una excessivament alta. Li comentem que existeix el bo social tèrmic associat al bo social elèctric i que es tracta d’un ingrés d’una quantia determinada una vegada a l’any. També destaquem la importància de tenir el contacte amb una comercialitzadora de referència (mercat regulat) i que les lectures siguin reals per tal que sempre paguem segons el nostre consum i que no hi hagi mesos amb sobrecostos. Com que no porta les factures, ens emplacem al següent assessorament per comprovar-ho.

El cas del Pau és el següent: viu en un bloc ocupat a Vilanova i la Geltrú al qual els hi han tallat l’aigua i la companyia reclama compensació per estar punxats. Estan negociant l’Ajuntament i la companyia i tenen por que els hi reclamin a les persones que hi viuen. Li comentem que seria legal que reclamessin aquesta quantitat, però que es pot intentar al·legar que hi viuen famílies vulnerables i que, per tant, es condoni aquesta quantitat o que sigui la mínima. 

La Jamila de l’Hospitalet de Llobregat ja ha vingut diverses vegades i aquest cop ens comparteix que ha rebut la factura del lloguer del comptador de l’aigua i que ha fet els tràmits per demanar-ne la condonació. Recordem que el seu cas estava relacionat amb assetjament telefònic per part d’una empresa de recobrament que treballa per Endesa i que després d’entrar una reclamació al Síndic de Greuges, ja no rebia aquestes trucades.

L’últim cas de l’assessorament d’avui és el de la Gina de Badalona, que es troba que fa 4 mesos que no té subministraments. Ha fet els tràmits per demanar un comptador elèctric i està a l’espera que li instal·lin. Pel que fa a l’aigua, ha intentat demanar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i des de Serveis Socials de l’Ajuntament li han dit que amb el passaport no li tramiten. Recordem que aquest informe és necessari per poder demanar el comptador social d’aigua seguint els passos de la nostra web. Li recomanem entrar per instància la sol·licitud de l’IRER i un cop rebi resposta negativa per escrit, fer una reclamació al Síndic de Greuges.

Per avui no tenim més casos. Quedem a trobar-nos novament d’aquí a 14 dies al mateix lloc.