Ens trobem a la FAVB quinze dies més tard del darrer assessorament
Després de donar la benvinguda a la família de l’APE i explicar què és, donem pas al torn de paraula per a exposar els diferents casos del dia d’avui.
El primer torn és per a la Karen, de Rubí que ens informa únicament que tindrà una reunió amb Serveis Socials de la seva localitat amb la persona que porta els temes de pobresa energètica i la directora per parlar sobre temes genèrics i concretament de l’aplicació del protocol per instal·lar comptadors socials.
Tot seguit, el Mohamed de Barcelona ens comenta que en pocs dies va rebre 6 cartes d’Endesa que li reclamen el deute que li ha sigut condonat per l’aplicació del conveni firmat entre la companyia i l’administració. Altres companyes comenten que també els hi ha passat i que han anat a la companyia per saber quin és l’import que ha sigut condonat i així estar segures que aquesta reclamació no és procedent. Pensem que és un problema greu de falta de rigorositat de l’empresa i ho seguirem denunciant.
La Domi ens porta un cas de Malgrat de Mar, on una família en règim d’ocupació en precari ha fet la sol·licitud del comptador social d’aigua i al moment que la companyia l’ha volgut instal·lar, les veïnes de l’immoble no han deixat que els instal·ladors treballin. S’intentarà mediar amb les veïnes per veure com encarar el tema.
El cas de la Tequiyya, del Vendrell, és el cas d’una família que ocupa en precari casa seva i que porta 4 mesos sense electricitat. Ha sol·licitat el comptador social però li han denegat. Li comentem que l’opció que veiem és pressionar a l’Ajuntament perquè apliqui el conveni i poder tenir comptador social.
Després, l’Antonio de Barcelona, ens comenta que viu amb la seva parella, ambdós pensionistes i que tenen dificultats per fer front al pagament de les factures i que fa uns mesos van demanar el bo social de l’electricitat però els hi van denegar per superar els límits d’ingressos per accedir-hi. Li comentem que recentment s’han aprovat unes mesures per part del Gobierno que han augmentat el límit d‘ingressos per accedir al bo social i que potser ara hi té accés. Li recomanem que vagi al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) del seu Districte per tal que l’ajudin a tramitar el bo social i també perquè li facin l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) per tal de protegir-lo del tall en cas d’impagament, segons el previst a la Llei 24/2015.
El Geri que viu a Ciutat Meridiana, a Barcelona, explica que es trobo ocupant casa seva a l’espera d’un lloguer social i que li han tallat l’aigua avui mateix. Li recomanem que vagi al PAE amb urgència per tal que instal·lin a casa seva un comptador social d’aigua.
El següent cas és el de la Jamila, de l’Hospitalet de Llobregat, que s’ha trobat que a l’hora de demanar el bo social, la companyia li demana un certificat de Serveis Socials i la treballadora social s’ha negat a fer-li si no té contracte. Ara que ja té contracte, intentarà tornar a demanar aquest certificat i tramitar el bo social.
En aquest punt, expliquem que un dels canvis aprovats pel Gobierno és el que fa referència a la renovació del bo social, que es renovarà automàticament per una sola vegada quan acabi la vigència de l’actual (2 anys des de la concessió), sempre que es continuïn complint els requisits de renda, i que la renovació automàtica posterior s’ha de fer a través d’una nova sol·licitud. Per tant, recomanem renovar-lo fent la sol·licitud per dues raons: per tenir la renovació automàtica i per si amb els nous barems d’ingressos la nostra condició ha canviat i podem passar del 60% de descompte, al 70%.
L’últim cas és el de la Carolina de l’Hospitalet de Llobregat que vol sol·licitar l’IRER però no aconsegueix cita amb la treballadora social. Li recomanem que ho presenti per instància i que igualment insisteix en aconseguir hora amb la treballadora social.
I amb tots aquests casos hem arribat al final de l’assessorament. Ens tornem a veure d’aquí a 15 dies. Seguirem lluitant per garantir l’accés universal als subministraments bàsics!