APE i Fundació Finances Ètiques, un altre cop unides en la Junta d’Accionistes d’Endesa

Les dues entitats hem participat per segon any consecutiu en la trobada anual d’accionistes

En ell, hem denunciat davant el Consell d’Administració els talls en els barris i l’assetjament que pateixen les famílies vulnerabilitzades amb deutes

Barcelona, 30 d’abril de 2021

Aprofitant la Junta General Ordinària d’Accionistes 2021 d’Endesa, l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) i la Fundació Finances Ètiques hem tornat a unir forces per denunciar davant del Consell d’Administració de l’energètica les vulneracions de drets perpetrades per la companyia durant l’últim exercici. Com ja va passar l’any passat, la junta s’ha celebrat de forma exclusivament telemàtica i la nostra intervenció ha consistit en una sèrie de preguntes llegides i respostes per la pròpia empresa.

Les dues entitats, col·laborant amb plataformes veïnals i entitats com Sant Roc Som Badalona, l’AV La Traiña (Almeria) o # NoMásCortesGranada, vam llançar la setmana passada la campanya #EndesaIrresponsable a través de la qual vam fer pública una carta dirigida als accionistes de l’empresa perquè votessin en contra de dos punts de l’ordre del dia: l’Estat d’Informació no Financera i Sostenibilitat i la gestió social corresponents a l’exercici anual 2020.

Entre els motius, dos exemples claríssims de les vulneracions de drets que la companyia ha comès durant l’últim any. En primer lloc, la situació en molts barris de tot l’Estat, que tenint a Endesa com la seva companyia distribuïdora, porten patint talls de subministrament constants a causa del mal estat de les línies. Les famílies afectades, moltes d’elles amb menors o persones dependents, no poden desenvolupar activitats quotidianes com cuinar, escalfar les seves llars, dutxar-se amb aigua calenta, prendre l’ascensor i, en el pitjor dels casos, proveir d’energia els equips mèdics que necessiten per mantenir-se amb vida.

Els barris afectats per la deixadesa de e-distribució (Grup Endesa) són el Distrito Norte i Haza Grande (Granada), la Font de la Pólvora (Girona), la Chanca-Pescadería, el Puche, Piedras Redondas, los Almendros, Casco Viejo, Quemadero i Fuentecica (Almeria), San Juan (Jaén), Sant Roc (Badalona), Su Eminencia, Polígono Sur, San Jerónimo, parts de Pino Montano, las Candelarias i Torreblanca (Sevilla), Torre Baró, la Trinitat Nova i el Raval (Barcelona) o el Culubret (Figueres).

Fins ara, Endesa no ha fet front a la situació d’una manera efectiva, escudant-se sovint en connexions irregulars com la causa principal de totes les interrupcions. A més, en massa ocasions ha actuat tard i ha deixat a moltes famílies durant més de cinc hores sense subministrament i en alguns barris, com el del Puche en Almeria, porten més de 3 mesos seguits sense llum. Sigui pel motiu que sigui, el fet és que Endesa no dona un servei digne als seus usuaris en aquests barris. Per això, hem exigit davant el Consell d’Administració d’Endesa que la companyia prengui les següents accions:

  • Actualització i bon manteniment de la xarxa a càrrec de la companyia.
  • Actuacions ràpides i efectives: sectorialitzacions de la xarxa, instal·lació de generadors, etc. Cap solució serà completa si una sola veïna pateix un tall a casa seva.

En segon lloc, hem aprofitat la Junta d’Accionistes per denunciar un altre problema històric d’Endesa: la gestió de les factures impagades de famílies vulnerabilitzades. Moltes d’elles són víctimes de les pràctiques agressives i assetjadores de terceres empreses a les quals la companyia cedeix la tasca de recobrar aquests impagaments. Societats i despatxos d’advocats com DPS Consulting o Medina Cuadros persegueixen les persones amb impagaments amb recurrents missatges, trucades telefòniques i cartes amb un llenguatge confús i amenaces d’emprendre accions judicials.

Des d’APE hem denunciat ja aquesta situació, sent el cas més paradigmàtic el de la Yolanda, una veïna de Cubelles (Barcelona), que va rebre la trucada d’una persona que es va fer passar per funcionari judicial per a cobrar el suposat deute pendent amb Endesa, amenaçant d’embargar tots els seus comptes i qualsevol prestació social que ingressés. Davant d’aquest tipus de pràctiques, el passat mes de juliol vam presentar una querella contra l’empresa de recobraments i el cas es troba actualment en fase d’instrucció, havent citat la jutge a dues persones com investigades.

Per això, en el marc de la Junta d’Accionistes, hem exigit a la companyia el següent:

  • No externalitzar la gestió del deute de famílies vulnerabilitzades.
  • Crear unitats especials amb una formació específica per a atendre les persones que pateixen pobresa energètica.

Malgrat els obstacles (en la passada Junta es va aprovar una modificació dels Estatuts Socials de l’empresa per a prohibir l’assistència a la trobada a qualsevol entitat o persona que no disposés d’un mínim de 100 accions), les dues entitats hem pogut traslladar de nou el sentir de totes aquelles famílies a les quals Endesa vol veure callades. Davant qualsevol vulneració de drets perpetrada per la companyia, alçarem la veu per denunciar-la i exigir canvis en les seves polítiques empresarials. En les pròximes hores podreu accedir a través de les nostres xarxes socials al moment en què s’han llegit les nostres preguntes i la resposta oferta per l’energètica.