La resposta d’Endesa a la nostra pregunta a la Junta d’Accionistes: pilotes fora i menyspreu als barris que pateixen talls de llum diàriament

El conseller delegat ha respost amb evasives als dos temes proposats

En la lectura de la pregunta, s’ha ignorat el nom dels barris afectats pels talls

Barcelona, 30 d’abril de 2021

Endesa ha despatxat la seva Junta General Ordinària d’Accionistes 2021 en poc més d’una hora i quart, en la qual ha tret pit de la gestió de la companyia durant l’exercici de l’any passat. A la part final, el president i el conseller delegat han respost a les preguntes dels accionistes, entre les quals s’han inclòs les realitzades des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) i la Fundació Finances Ètiques. El format de la trobada, exclusivament telemàtic i sense possibilitat d’intervenir a distància, ha permès que les preguntes fossin llegides directament per la mateixa empresa, retallant algunes parts i obviant informació important. Així, per exemple, no ha esmentat a APE, tot i constar com a coautores de la pregunta.

En primer lloc, en relació amb els talls de subministrament constants que més d’una desena de barris estan patint per culpa de e-distribució (la distribuïdora del grup Endesa), el conseller delegat, José Bogas, ha evitat respondre si eren coneixedors específicament d’aquesta situació. A més, a la pregunta remesa es llistava el conjunt de zones afectades, però, en la lectura de la pregunta, el secretari ha obviat aquesta part, en un clar menyspreu a totes les famílies afectades.

Per contra, Bogas ha assegurat que “la xarxa està adequadament dimensionada per atendre el consum dels clients” i que, davant qualsevol incidència, actuen per restablir el servei complint amb els paràmetres de qualitat establerts. El màxim responsable executiu d’Endesa ha acabat afirmant que el desenvolupament de la xarxa elèctrica és un dels pilars de la companyia.

Què pensaran sobre aquestes afirmacions els centenars de famílies que són víctimes de la deixadesa d’Endesa? Famílies que pateixen talls cada dia que no els permeten realitzar una vida normal. Per molt que li pesi a Bogas, aquests barris existeixen i són Distrito Norte i Haza Grande (Granada), la Font de la Pólvora (Girona), la Chanca-Pescadería, el Puche, Piedras Redondas, los Almendros, Casco Viejo, Quemadero i Fuentecica (Almería), San Juan (Jaén), Sant Roc (Badalona), Su Eminencia, Polígono Sur, San Jerónimo, parts de Pino Montano, las Candelarias i Torreblanca (Sevilla), Torre Baró, la Trinitat Nova i el Raval (Barcelona) o el Culubret (Figueres). Seguirem denunciant la situació fins que l’empresa assumeixi la seva responsabilitat i cap veïna pateixi talls de llum en la seva llar.

En segon lloc, en relació amb la gestió del cobrament del deute de famílies vulnerabilitzades, el conseller delegat ha indicat que Endesa segueix la normativa vigent pel que fa a la comunicació amb els clients i que disposen d’una atenció especialitzada per a clients vulnerables, però admet que està dirigida als ajuntaments i no directament a les pròpies famílies, tal com reclamem. A més, Bogas ha remarcat que, arran de la pandèmia, tenen una especial sensibilitat en la gestió dels impagaments domèstics, afirmació que contrasta amb els nombrosos talls que s’han produït en les últimes setmanes, molts d’ells amb informe de vulnerabilitat.

Pel que fa a la gestió dels cobraments, tot i reconèixer que Endesa actua en moltes ocasions a través de “col·laboradors externs”, ha afirmat que els casos d’assetjament són “aïllats”. En aquest sentit, Bogas ha indicat que la companyia disposa d’un sistema de control, que obliga les empreses de recobrament a complir una estricta normativa ètica. En cas d’incompliments, Endesa teòricament adopta mesures.

Un cop més, la realitat dista molt de les afirmacions dels responsables de l’energètica. En el cas de la Yolanda, una veïna assetjada per una subcontracta d’Endesa, el cas de la qual es troba actualment en els jutjats penals, ens consta que no s’ha posat fi a la col·laboració amb l’empresa de recobraments, DPS Consulting.

En conclusió, un cop més, l’empresa ha respost amb evasives i minimitzant les vulneracions de drets denunciades en la seva Junta d’Accionistes. No obstant això, els responsables de l’empresa han tingut temps per compartir els resultats de l’últim exercici, “excel·lents” segons el seu conseller delegat. Així, durant el 2020, Endesa va obtenir un resultat net ordinari de 2.132 milions d’euros, repartint una quantitat similar en dividends als seus accionistes.

Mentrestant, les famílies afectades pels talls constants segueixen esperant una solució definitiva als seus problemes i moltes altres famílies vulnerabilitzades continuen rebent l’assetjament d’Endesa i els seus col·laboradors, exigint-los el pagament de les seves factures endarrerides. Per tot això, APE i la Fundació Finances Ètiques seguirem exigint un model energètic més democràtic, just i sostenible i defensant els drets fonamentals de les famílies que pateixen les pràctiques de la companyia.