Assessorament 10 de juny de 2020

Els assessoraments online són diferents dels presencials, el contacte amb les persones, poder mirar directament les factures de subministraments dificulta la nostra tasca, però ja ens hi estem acostumant, ja és el tercer en aquest temps d’obligada virtualitat

Com en les vegades anteriors, els primers minuts esperem mentre tothom es va connectant, i a mesura que ho van fent, els donem la benvinguda i expliquem la dinàmica de l’assessorament, així com aspectes tècnics del programa de la videotrucada. Intentem crear caliu, encara que fer-ho per Internet ens ho posa difícil, perquè ningú se senti cohibit en exposar el seu cas. Tot seguit, els punts recurrents de com neix l’APE, qui la conforma, quins objectius té; i li donem importància a les informacions pràctiques més recents a causa del context actual, i aquelles que segueixen vigents i que venen d’abans. Passat aquest temps d’introducció, hem començat amb els casos.

El primer ens l’ha exposat l’Alma, que col·labora en un centre social per a gent gran que es troba en un espai recuperat al centre de Barcelona, que en aquest moment no compten amb el subministrament d’aigua i han d’anar a la font a buscar-ne. Aconsellem que contactin amb el Punt d’Assessorament Energètic (PAE) de Ciutat Vella per aconseguir un comptador social, com ja hem aconseguit moltes altres vegades a Barcelona, amb la dificultat d’aquest cas que es tracta d’un centre social i no d’un particular. Nosaltres també contactarem amb el PAE per poder agilitzar el procés.

La Saida ens ha parlat del cas d’una família estrangera: una mare amb dos fills petits que es troben en un pis recuperat d’un banc al barri de Bonavista a Tarragona. Aquesta família fa 8 dies que va patir un tall d’aigua i d’electricitat. El pas més urgent que li hem recomanat a la família és anar a Serveis Socials a informar dels talls, potser des d’allà s’aconsegueix el restabliment dels subministraments. També que obtinguin el padró i l’informe d’exclusió residencial, que són els documents amb els quals l’empresa subministradora d’aigua pot instal·lar un comptador social. En casos similars, ho hem aconseguit en altres municipis, així que a Tarragona també haurà de ser així. El tema del tall d’electricitat és més complex i encara no existeix un protocol establert al respecte.

El següent cas és el de l’Azahara, que tenint el pis de lloguer i els subministraments a nom del seu marit, es troba que després de la mort d’ell, la truquen assetjant-la perquè renovi els descomptes que tenia anteriorment. Li hem donat diferents opcions, des de bloquejar el número, gravar la trucada i dir explícitament que no tenen el seu consentiment per fer-li aquestes ofertes i que l’esborrin de la seva base de dades comercials, fins que finalment i arribat el moment, dir-los que els denunciarà.

La Fanny ens ha portat el cas d’una família de Segur de Calafell, província de Tarragona, que va ser víctima d’un lloguer fals i actualment, en situació d’habitatge recuperat, els han tallat l’aigua. Disposen del padró i de l’informe d’exclusió residencial. Des de l’APE l’encoratgem a pressionar a través de Serveis Socials perquè la companyia d’aigua segueixi el protocol d’instal·lació de comptador solidari, i li proporcionem un document tipus per aquests casos.

El següent cas és el del Fran, que disposa d’informe d’exclusió residencial; té un deute amb la subministradora i té por que li puguin tallar el subministrament. Li hem recordat que amb la Llei 24/2015, els talls de subministraments a persones degudament acreditades com a vulnerables són il·legals, i que pot estar tranquil.

També ens ha parlat d’un cas d’una dona víctima de violència masclista, que pagava valors massa desorbitats en les factures. Li hem recomanat que s’asseguri de complir amb les disposicions necessàries per accedir al bo social i les tarifes socials de tots els subministraments. A més, hem recalcat que ser víctima de violència masclista és un dels condicionants per accedir al bo social.

La Clara ens ha exposat el seu cas. Vivia en un pis d’on la van desnonar però no ha pogut donar de baixa els subministraments, i se li ha acumulat un deute de fins a 1600 euros. A més, a l’habitatge on viu ara a Vila-seca (Tarragona) li arriben factures amb un valor molt elevat i no les pot pagar. Es troba que el seu marit és dependent però que no rep l’informe corresponent per part de Serveis Socials. Hem cregut que cal insistir amb la companyia per donar de baixa els subministraments de l’habitatge anterior, i si per telèfon no s’aconsegueix, deixar proves per escrit, per exemple enviant un correu al·ludint que per telèfon no s’ho han volgut fer. En el cas de l’habitatge actual, li hem dit que faci el possible per passar-se al mercat regulat.

I fins aquí l’assessorament d’aquesta setmana. Estigueu atentes a les nostres xarxes socials per poder participar-hi en el següent. Juntes som més fortes!