Assessorament 19 de febrer de 2020

Avui, 19 de febrer de 2020, l’assessorament regular de l’APE cau en plena setmana contra la Pobresa Energètica

Ha estat una tarda una mica diferent, perquè després de l’assessorament hem organitzat conjuntament amb altres col·lectius en defensa dels Drets Humans i en lluita contra l’Emergència Climàtica, una concentració davant les portes de la seu central d’Endesa, per assenyalar-la com a màxima responsable de la Pobresa Energètica i l’Emergència climàtica. Les que hem pogut ens hem reunit una mica abans per preparar les pancartes. A les 17 en punt però, iniciem l’assessorament i donem pas a escoltar els casos de les persones que venen per primera vegada, així com a explicar-nos les novetats de casos que ja coneixem des de fa més temps.

La primera a parlar és la Jessica, veïna de Nou Barris. Ve a l’assessorament amb el seu fill, amb el qual viu en un habitatge recuperat des del desembre de l’any passat. Vol normalitzar els subministraments i fins ara ha pogut posar al seu nom la llum. Ve a informar-se com ho pot fer amb l’aigua i el gas. Li expliquem les passes a seguir per sol·licitar un comptador social per l’aigua. Amb el gas, la cosa està més difícil. Esperem que aconsegueixi canviar el nom igual que ho ha fet amb la llum. A casa seva el gas és bàsic, el necessiten per cuinar i per escalfar aigua.

Després ens explica el seu cas el Luis, que viu a Sant Andreu. El Luis fa temps que paga factures de llum excessivament elevades, tot i que passa quasi tot el dia fora de casa. Va consultar al PAE, on el van ajudar a optimitzar les seves factures. Ara paga menys, però així i tot li suposa una despesa excessiva. El Luís depèn de l’electricitat per moure’s lliurement amb la seva cadira de rodes. Per aquesta raó, li recomanem que vagi al seu Centre d’Atenció Primària i sol·liciti l’informe de dependència energètica relacionada amb la salut. Així com a mínim, s’assegura que si algun dia no pot pagar les factures, no li podran tallar la llum.

Ens comenta també el seu cas l’Antonio, de Cerdanyola. Ell també viu en un habitatge recuperat i vol saber com pot sol·licitar un comptador social. Li expliquem un cop més les passes a seguir i li recomanem que insisteixi a Serveis Socials i expliqui de què es tracta si no li volen facilitar els documents. No tots els professionals de Serveis Socials dels diferents municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) saben què són els comptadors socials, però hem d’insistir perquè Agbar ha firmat el conveni amb tota l’AMB. Aquesta informació també serveix per a l’últim cas nou d’avui. La Julia de Santa Coloma ve amb la seva parella i el seu fill. Ells també viuen en un habitatge recuperat i pregunten com poden donar d’alta l’aigua.

Acabem l’assessorament amb algunes actualitzacions de casos que coneixem des de fa temps, com per exemple els blocs de la Mina o les cartes reclamant el deute a famílies vulnerables. Recollim ràpidament i marxem totes juntes cap a la concentració a la seu d’Endesa. Aquesta setmana, com la resta de l’any, ni set, ni fred ni foscor!