Asesoramiento 28 de julio de 2021

Com cada dimecres cada dues setmanes, tenim assessorament col·lectiu semi-presencial. Aquest cop, no ens trobem a la FAVB, sinó a la Negreta del Gòtic. Molt contentes que ens hagin cedit aquest espai! Després de la benvinguda a les persones que s’apropen per primera vegada, la presentació de l’APE i els 4 consells bàsics que hem de saber per defensar els nostres drets energètics, entrem a fons amb els casos concrets:

La Tania de Barcelona, és la primera a presentar el seu cas, i està preocupada perquè Endesa va estar molts mesos sense cobrar-li cap factura i ara li han arribat totes de cop i veu que no pot fer front a aquest pagament tan alt. Comentem que ha sigut un error generalitzat d’Endesa amb els cobraments i que el que pot fer és demanar facilitats en el pagament a la companyia. A més, també comentem que pot anar al PAE per optimitzar les factures.

Seguidament el cas de la Rosa de Castellar del Vallès. Té deute acumulat amb Endesa i Naturgy i té l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER). Recentment ha rebut un correu amenaçant-la que si no pagava el deute li tallarien la llum. En aquest punt és important recordar que si tens l’IRER, la llei 24/2015 protegeix les famílies vulnerables del tall de subministrament per impagament. Davant d’aquesta amenaça va pagar una part i vol saber què ha de fer amb la resta. Exposem que el seu cas entra en els convenis firmats amb Endesa per la condonació del deute acumulat i que rebrà una carta anunciant-li aquesta condonació. Amb el pagament que ja ha realitzat, pot intentar anul·lar-lo o mirarem la manera perquè se li pugui retornar.

El següent cas és el de l’Albert que Endesa el va portar a judici per un deute acumulat entre 2015 i 2018, del qual no s’ha arribat a executar la sentència. Va presentar el document útil de l’APE als jutjats i encara resta a l’espera de que li diguin alguna cosa. També volia saber si el deute acumulat amb Endesa al mercat lliure de gas, entra al conveni. Li responem que efectivament és així, que li arribarà una carta amb la condonació.

La Daniela de Barcelona comenta que està ocupant un pis i que va anar al PAE per tal de regularitzar el seu subministrament d’aigua amb la instal·lació d’un comptador social d’aigua, però s’estan trobant que necessiten fer una obra en l’escomesa i no sabem com ha de ser el tràmit. Concretem fer un acompanyament per tal de desencallar el procés, a veure si entre el PAE i Agbar s’aconsegueix posar fil a l’agulla. Comentem que és probable que hagin d’assumir el cost d’aquesta obra però que es pot parlar amb Serveis Socials per mirar el finançament.

L’últim cas és el de la Jenny Rocío de l’Hospitalet de Llobregat que ha provat d’obtenir el comptador social amb el document útil de l’APE i també l’IRER però els Serveis Socials li posen d’excusa que han de portar com a mínim 6 mesos empadronades. Comentem que pot posar una reclamació al Síndic conforme Serveis Socials no està actuant com deuria. A més, li proposem escriure un correu des de l’APE a Serveis Socials per pressionar a que facin la seva feina.

Doncs això és tot de moment. Parem un temps a l’estiu, per carregar energia i tornar amb més força al setembre! Tanquem un curs ple d’èxits, el més sonat: el conveni amb Endesa, però al setembre ens esperen més reptes i serem més en número i en força per exigir els nostres drets energètics! Bon estiu a totes!