Asesoramiento 27 de mayo de 2020

Seguim amb els assessoraments col·lectius de l’APE online!

Vist l’èxit de fa dues setmanes amb el nostre primer assessorament col·lectiu online, hem decidit seguir  amb aquest format fins que puguem tornar-nos a reunir en persona. Com sempre, hem donat la benvinguda i explicat que és l’APE per informar i crear un espai segur per a totes aquelles persones que venen a l’assessorament per primera vegada. Després hem repassat algunes novetats sobre les mesures en relació als subministraments que s’estan prenent arrel de la crisis sanitària i tot seguit hem donat pas a que les persones que venen per primera vegada ens comparteixin en quina situació es troben.

La primera ha estat la Lucia, que viu en un pis de lloguer amb una altra dona a Collblanc. A casa seva els subministraments estan a nom de la propietària del pis. Durant l’estat d’alarma no han pogut pagar totes les factures i ara tenen por de que la propietària els hi talli la llum i l’aigua, ja que fa temps que les pressiona perquè canviïn de pis. Comentem que és important tenir sempre els subministraments al nostre nom, ja que això ens dona el dret a demanar ajudes i a evitar talls en cas de que estiguem en situació de vulnerabilitat. Els hi expliquem també que és delicte que la propietària els hi talli el subministrament per un sol impagament.

El cas de la Yasmina va ser un dels primers del confinament i avui ens l’ha pogut comentar a totes a l’assessorament. Viu a Cerdanyola en un habitatge recuperat amb els seus fills. L’habitatge no té aigua i cal fer una obra que requereix el permís de tots els veïns de l’edifici. Gràcies a la pressió de l’APE, el municipi de Cerdanyola va acabant re-allotjant a la Yasmina i la seva família en una pensió durant el confinament i ha posat un mediador perquè parli amb els veïns. Dilluns però, al entrar en fase 1, l’ajuntament els va fer deixar la pensió i ara  tornen a estar a casa seva sense aigua, pendents de que el mediador parli amb tots els veïns i puguin finalment tenir aigua corrent a casa seva.

La Mònica és veïna de l’Hospitalet, on viu en un pis de lloguer amb un menor de 8 anys i dos adults més. Té deute amb les companyies de llum, aigua i gas i després de que li hagin tallat dues vegades la llum, actualment la té connectada de forma irregular. Té por de que li tallin el gas i l’aigua pel deute. Ens explica que té l’informe d’exclusió residencial vigent, així que la tranquil·litzem perquè no li poden tallar els subministraments i l’animem a que regularitzi la llum, ja que amb l’informe no li tornaran a tallar el subministrament.

La Blanca viu a Ciutat Meridiana amb els seus tres fills. Tant el contracte del pis com els subministraments estaven a nom de la seva parella que ja fa 7 anys que va marxar a Equador. Fa poc va aconseguir posar el contracte de lloguer al seu nom, però no li havien deixat canviar el nom dels subministraments. Arrel d’un tall de gas que ha patit recentment, des de l’APE la vam posar en contacte amb el Punt d’Assessorament Energètic (PAE) i actualment ja torna a tenir gas i al seu nom. Avui ha compartit el cas a l’assessorament i ens ha explicat que encara està pendent del canvi de nom de l’aigua i la llum. Li recomanem que insisteixi al PAE!

La Milagros viu a Blanes en un habitatge recuperat. Està en contacte amb serveis socials, des d’on li estan donant suport per sol·licitar un comptador social d’aigua. Tot i que ja està empadronada al pis i té tots els documents necessaris, la companyia d’aigua no li vol donar d’alta el subministrament perquè viu a un edifici antic, abandonat des de fa anys, on encara només hi ha un únic comptador comunitari i s’hauria de fer una obra per posar-li un comptador individual. Com que ella és la única habitant de l’edifici li suggerim que demani que simplement rehabilitin el comptador de l’edifici, que a efectes pràctics serà el seu.

L’últim cas de l’assessorament és el de la Sandra. La Sandra, amb el seu marit i els seus  tres fills, van patir un desnonament i actualment té deute amb Iberdrola i Aigües de Barcelona. Iberdrola li va posar una demanda judicial exigint-li el pagament i el jutge la va condemnar a pagar. Ella ja ha posat en marxa el mecanisme de la segona oportunitat. Li comentem que a la pàgina web de l’APE hi ha un document útil per sol·licitar la condonació del deute. L’animem a que el presenti, juntament amb l’informe d’exclusió residencial, a Agbar i a Iberdrola. Un cop s’ha dictat sentència només queda l’opció de que la companyia desisteixi… Des de l’APE també farem pressió perquè no li reclamin el deute!

Tanquem així un assessorament intens i complex. Ens retrobem d’aquí a dues setmanes per actualitzar-nos en com avancem en els nostres respectius casos i escoltar i assessorar a les persones que vinguin per primera vegada!