Assessorament 28 de juny de 2023

Primer assessorament de l’estiu, moment ideal per recordar que la pobresa energètica no descansa i que no tenir els subministraments garantits a l’estiu comporta greus problemes de salut.

El David de Barcelona ens porta el primer cas. Viu en una casa ocupada i sense subministrament regularitzat d’aigua. Ha demanat hora al Punt d’Assessorament Energètic del seu Districte per demanar un comptador social d’aigua. Li hem comentat que aquest és el procediment a seguir, però que per agilitzar-lo pot enviar un correu amb urgència indicant que no té comptador regularitzat d’aigua.

El següent a exposar el seu cas és el Javier d’El Papiol que, com el cas anterior, es troba sense comptador d’aigua en règim d’ocupació i vol saber com regularitzar el subministrament. Li expliquem que ha de fer la sol·licitud a Serveis Socials amb el nostre document útil de la pàgina web: Sol·licitud de comptador social d’aigua (AMB). Li comentem que prèviament ha d’estar empadronat i ens diu que està en el procés de fer-ho.

Al Manuel de Montcada i Reixac, la seva anterior companyia li reclama un pagament de 75 euros i vol saber els riscos de no pagar-ho, perquè actualment té pocs ingressos. Li expliquem que no hi ha perill de tall per no ser la companyia actual i que hi ha marge per no pagar aquest rebut. Com que té pocs ingressos li recomanem que optimitzi les factures amb la sol·licitud del bo social a la companyia, i demani l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) als Serveis Socials, per tal d’estar protegit del tall de subministrament en cas d’impagament, com ho preveu la Llei 24/2015. Al proper assessorament portarà la documentació necessària per fer-ne seguiment.

L’Imma de Badalona va rebre una multa de 1600 € per connexió irregular, va posar una reclamació a Consum el 2021 i a la recent resolució donen la raó a l’empresa i li refacturen a 400. No té la documentació necessària per veure exactament com és la resolució i la portarà al proper assessorament. Igualment, li comentem que ha seguit tots els passos que havia de seguir i que haurem de descobrir per on tirar a partir d’ara. No és un cas habitual.

El José de Barcelona ja va venir al darrer assessorament i ens va explicar que rebia molta pressió per SMS per tal de pagar un deute de 50 euros. Li recordem que aquesta demanda no té massa recorregut i que no li poden tallar el subministrament, però que si vol estar més tranquil, pot entrar una reclamació al Síndic de Greuges i així, al ser vulnerable, és possible que deixin d’enviar-li els SMS.

El següent cas és el de la Delia de Barcelona, que està preocupada perquè rep avisos de tall, tot i tenir l’IRER, que li van tramitar al PAE d’urgència quan li van tallar la llum fa uns mesos. Com que moltes de les persones que participen de l’assessorament han viscut el mateix, li hem transmès que pot estar tranquil·la, que amb l’IRER no li tallaran el subministrament. A més, com que té el bo social, també està protegida per la vigent moratòria de talls de l’Estat (fins a finals d’any). Recordem, per a totes, que cal estar atentes a les renovacions anuals de l’IRER i si cal, del bo social.

La Domi, lluitadora incansable de l’APE, ens porta un cas de Palafolls. Una dona que viu en una casa en règim d’ocupació amb la seva filla major d’edat, els hi han tallat l’aigua des de la vorera. Ella ha reclamat a Serveis Socials un comptador social d’aigua, però la companyia, per tal d’instal·lar-li, demana 1200 euros per la connexió des de la vorera; obra que seria necessària per culpa, pel que sembla, de la desconnexió que va fer la pròpia companyia. L’Ajuntament no està aplicant la llei i es nega a donar el vistiplau per a la connexió, i tampoc, per a la tramitació de l’IRER. Ens comenten que tenen reunió amb l’alcalde i demanen assessorament de com enfocar-la. Expliquem que hi ha molts municipis que han instal·lat aquests comptadors des del 2015, com indica aquest estudi, i ho han fet alguns dels municipis de l’entorn de Palafolls. És un cas complicat i es necessita la voluntat política per tirar endavant amb aquest comptador social.

Amb aquest cas que ens convida a la lluita constant contra tot i contra tothom, ajuntaments inclosos, donem per acabat aquest assessorament. Ens retrobem, amb molta calor, d’aquí a dues setmanes!