Vortex Profit Max Crypto Core Profit

Assessorament 19 d’abril de 2023

Ens trobem un dimecres més al carrer Obradors, 6, per fer de la lluita col·lectiva la nostra millor arma per combatre la pobresa energètica i la vulneració de drets d’aquest sistema que mercantilitza amb béns comuns com són l’aigua i l’energia.

Després de la benvinguda i la presentació de l’APE, la Norma ens porta el primer cas, des de Cornellà de Llobregat. Ens explica que ha rebut una multa per connexió irregular, però en comprovar-la veiem que es tracta d’un abonament i que, per tant, només l’indiquen que ha prescrit i que no cal que la pagui.

Tot seguit, el Javier, també de Cornellà de Llobregat, ens comenta que està ocupant un pis i que en regularitzar la situació amb un nou contracte li ha arribat una multa per connexió irregular. En veure el nou contracte ens adonem que està al mercat lliure i li recomanem que contracti el servei amb una empresa del mercat regulat i demani el bo social. De la mateixa manera, que demani l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) als Serveis Socials del seu municipi, per tal d’estar protegit de possibles talls en cas d’impagament de les factures. A més, aquest informe el pot ajudar per fer front a la multa que ha rebut. Li recomanem que primer se centri en aquestes accions i que un cop tingui aquests passos fets, ens centrem a buscar maneres d’afrontar la multa per connexió irregular.

El següent cas és el de l’Hayat de Barcelona, que després d’uns mesos amb una connexió irregular que desconeixia, ha rebut la facturació d’aquests mesos amb consums estimats. Ella va solucionar la connexió irregular i ha demanat que li facturin amb consums reals, però l’empresa li demana el certificat del tècnic que la connexió és correcta i no hi ha cap mena d’anomalia. Li recomanem que vagi al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) per dos motius: per una banda, demanar l’IRER per fer front a possibles impagaments, de la multa o de les properes factures; i per l’altra, per demanar un tècnic que pugui certificar la feina feta.

El Germán ens comenta que viu en un pis de lloguer a Barcelona que forma part d’un edifici amb un únic comptador i una única propietat, de tal manera que paga les despeses de subministraments amb el lloguer. Ara es troba amb dificultats per poder fer-ne front i vol saber com poder pagar menys pels subministraments. D’entrada, comentem que es tracta d’un cas complex i que no té una solució fàcil. Sempre recordem que no tenim la solució a tots els problemes i que el camí i anar provant ens donen l’experiència d’allò que serveix i el que podem descartar. En aquest cas, creiem que una via pot ser la mediació amb la propietat per poder rebaixar la part de les despeses que corresponen a subministraments, a la vegada que es busca una solució habitacional diferent.

El cas de la Lorena de Sabadell ens mostra la poca voluntat que posen les empreses per a facilitar les coses a les famílies vulnerables. Ha demanat canviar el contracte de l’aigua al seu nom i l’empresa Aigües de Sabadell li ha posat pegues: que hi ha un deute i consums molt elevats. Li recomanem que intenti rebre una resposta per escrit, per exemple, escrivint un correu o intentant fer el canvi de nom per vies telemàtiques i així, posteriorment, gestionar la resposta amb reclamacions més formals.

La María Eugenia ens actualitza el seu cas: ha pogut donar d’alta l’electricitat, però està al mercat lliure. Li recomanem que tingui contractada l’electricitat amb una comercialitzadora de referència (mercat regulat) i que demani el bo social. A la vegada, que demani hora al PAE per poder tramitar l’IRER.

L’Ernest ja ha vingut alguna altra vegada i ens comenta que quan va arribar el deute amb Endesa era molt elevat i que recentment li han actualitzat i l’han rebaixat fins a 4000 euros. Va entrar formalment una reclamació a Consum que està esperant la seva resolució, i al mateix moment, la companyia li vol canviar el comptador. Ell s’hi ha negat i ha demanat a la Generalitat que abans li facin una verificació oficial de l’estat en què es troba, ja que el comptador és part important pel que fa a la reclamació. Creiem que és un bon procediment i que cal esperar.

La següent a actualitzar el seu cas és la Milagros de Santa Coloma de Gramenet, que per fer-li un nou contracte li demanen el butlletí blau i no el pot aconseguir si no fa una reforma valorada en uns 400 euros. Li recomanem que vagi al Gramepark a exposar la seva problemàtica i que demani un tècnic que li faci la reforma i el butlletí.

L’últim cas és el de la Carmen, que per diferents casuístiques ha acumulat deute amb dues companyies, un primer deute amb Naturgy perquè les factures no li arribaven per culpa de la logística de l’empresa; i un segon amb Iberdrola, per no poder fer front econòmicament als costos associats. A més, Naturgy li truca amb amenaces de portar-la a judici si no paga el deute. Li recomanem que presenti l’IRER a Naturgy perquè la deixin d’assetjar i que es passi a mercat regulat i demani el bo social; i que el tema del deute, es buscaran solucions a futur, com el conveni que van firmar diferents administracions i Endesa per sufragar el deute de les famílies vulnerables. Tenim confiança en què les altres empreses també firmaran convenis similars que suposarien la condonació del deute per a les famílies.

Després de més de dues hores trepidants de casos i possibles solucions, arribem a la fi. Us esperem d’aquí a dues setmanes per posar claredat a aquest sistema tan opac que ens priva d’un dret fonamental, com és l’accés a l’energia i l’aigua.