Assessorament 25 de gener de 2023

Ens trobem al centre de Barcelona un dimecres més per xopar-nos de coneixement sobre els nostres drets energètics. Som-hi!

Abans de començar amb els casos, com sempre, donem la benvinguda a la família de l’APE a totes les persones que venen per primera vegada i expliquem què, qui i per què hi som. A més, aprofitem per comentar que el deute que forma part del conveni amb Endesa de 2021 ja s’ha començat a pagar per part de l’Administració i la mateixa empresa i, per tant, rebrem notificacions a casa en aquest sentit.

El primer cas és el de la Míriam, de Barcelona, que ja havia vingut amb anterioritat. Ha rebut una multa per connexió irregular, que es basa en una acta d’inspecció que es va realitzar en un dia que no hi havia ningú a l’habitatge i que, per tant, la mateixa no es va poder realitzar. Comentem que intentarem reclamar a l’empresa el procediment irregular de la inspecció i, en conseqüència, l’anul·lació de la multa.

En Román de Barcelona ens explica el seu cas: li ha arribat una reclamació d’una quantitat ingent d’euros i es troba desesperat perquè ho troba una injustícia i no pot ni vol pagar-ho; a la vegada ens diu que ha interposat una reclamació a Consum. Esbrinem entre totes que es tracta d’una refacturació d’un consum estimat durant molts anys, els càlculs de la qual no queden clars. Li aconsellem que sigui pacient i deixar que la reclamació segueixi el seu procediment, que probablement no haurà de pagar aquesta quantitat de diners. A més, li recomanem que vagi a l’empresa a assabentar-se de quin ha sigut el procediment exacte per fer aquests càlculs de consums i preus; i que si cal, el podem acompanyar.

El següent cas, la Samanta, també de Barcelona, ens comenta que li arribaven factures molt altes i que va anar al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) de l’Ajuntament i li van tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i li van optimitzar les factures. Ara ha rebut el lloguer del comptador d’aigua i vol saber si té dret a retornar-lo. Li comentem que es pot fer a través de la web de l’empresa propietària del comptador, en un apartat concret on demanar la condonació del lloguer, enviant IRER o les factures bonificades, que recordem que ja ho havia tramitat prèviament al PAE.

Sortim de Barcelona. El Manel, de Lleida, ens posa al dia sobre el seu cas: va demanar canvi de titularitat dels subministraments i ho ha aconseguit. Ara, el convidem a tramitar l’IRER a través de Serveis Socials, per tal d’estar protegit de tall de subministraments en cas d’impagament.

El següent cas és el de la Marisa, que ha rebut factures amb valors que no li quadren, però en estar connectada des de casa no podem accedir a les factures. Quedem que vindrà al proper assessorament amb les factures per poder buscar sortida al seu cas. Recordem que és molt important portar tota la documentació necessària per poder fer un seguiment adequat de cada cas.

La Djamila, de l’Hospitalet, com moltes d’altres, ens comenta que rep molt assetjament per part de les empreses de recobrament reclamant-li el pagament del deute acumulat per la protecció de la Llei 24/2015. Li recordem que hem portat a una d’aquestes empreses a judici i que estem pensant la millor manera d’evitar per sempre i per a tothom aquesta pràctica immoral de les empreses.

L’Àstrid, també de Barcelona, ha intentat contactar amb el PAE per renovar l’IRER, però no ha aconseguit hora i mostra preocupació per si li tallen el subministrament. Recordem que actualment amb el bo social també estem protegides del tall de subministrament per impagament. Igualment, intentarem que el PAE l’atengui al més aviat possible.

I l’últim cas d’avui és el del Buenaventura, que li arriben dues factures del mateix període i ho troba estrany. Comentem que es tracta de la condonació de 2021 i que intentarem investigar de quina manera ho estan notificant perquè quedi clar a tothom.

Amb aquest darrer cas, donem per tancat l’assessorament d’avui. Que les baixes temperatures no ens parin, continuem reclamant els nostres drets. Ni set, ni fred, ni foscor!