Assessorament 5 d’octubre de 2022

Fem el primer dels dos assessoraments d’aquest octubre inusualment calent. Donem la benvinguda a les persones que venen per primera vegada i expliquem què és l’APE. Tot seguit, entrem de ple en els casos.

El primer és el del Buenaventura, de Barcelona, que ha decidit adreçar-se a l’APE perquè té deutes amb Endesa. En comprovar la documentació que porta, sembla que una part del deute ha quedat condonat i li expliquem la tremenda batalla col·lectiva que va suposar aconseguir la condonació del deute per part d’Endesa i que ens trobem en el moment de seguir lluitant perquè també es condoni el deute acumulat de 2021 i 2022.

Seguidament, el Francisco de Barcelona ens explica que està en un pis d’ocupació en precari, recuperant el seu propi habitatge després d’un desnonament, i vol regularitzar els subministraments. Li expliquem que existeixen uns protocols per contractar comptadors d’aigua i electricitat per a llars en aquesta mateixa situació, i que ho pot fer utilitzant els documents útils de l’APE.

El següent cas és el del Darío, també de Barcelona, que viu tot sol i de lloguer i creu que paga unes factures molt altes. Un cop repassades les factures, li recomanem que posi al seu nom tots els contractes directament amb les empreses i que, tant de l’electricitat com del gas, contracti empreses del mercat regulat, que tot i l’augment dels preus aquests últims mesos, a llarg termini surt més econòmic.

Després, la Vega de Barcelona, ens comenta que té un contracte de lloguer social i vol saber els descomptes a què pot tenir accés. Li expliquem que pot demanar el cànon social de l’aigua a través de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i que un cop obtingut, automàticament li aplicaran la tarifa social. Pel que fa a l’electricitat, li expliquem que pot demanar el bo social a cinc companyies diferents i que tingui en compte que Endesa ha firmat un conveni pels deutes acumulats. També li recomanem que vagi al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) del seu districte i que podrà tramitar altres descomptes, com el de l’excepció de taxes per la recollida de residus a la factura de l’aigua.

Al Marcos li ha arribat una factura molt alta i ho ha trobat estrany, ja que ja va optimitzar les seves factures a través del PAE, l’any passat. En mirar les factures, resulta que no té aplicat el bo social perquè li ha caducat. Li recomanem que vagi un altre cop al PAE per demanar el bo social i de pas també, per assegurar-se de quedar protegit, l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial.

L’últim cas és el de la Raquel, que ens comenta que té factures molt altes tot i tenir el bo social. Li expliquem que es tracta d’un dels principals inconvenients del bo social, que té un límit de consum al qual s’aplica el descompte; si ens passem d’aquest consum, la resta de kWh consumits ens els cobraran a preu de cost, i que per aquest motiu lluitem per mesures més eficients per fer front a les factures, com seria una tarifa social progressiva.

D’aquí a 15 dies ens tornem a trobar. Mentrestant: ni set, ni fred, ni foscor!