Assessorament 14 de juliol de 2021

Ni la calor d’aquests dies d’estiu ens para per lluitar pels nostres drets energètics!

Ens trobem un dimecres més a la FAVB per un nou assessorament col·lectiu. Com sempre, les companyes donen la benvinguda a totes les persones que s’han acostat per primer cop a l’APE, ens expliquen què és i què fa i uns quants trucs per actuar en cas de vulneració de drets. Tot seguit, es van presentant els diferents casos.

El primer és el de la Isabel de Barcelona, que va ser víctima de les males pràctiques comercials d’una comercialitzadora que la va canviar de companyia sense que ella en fos conscient. Quan se’n va adonar, va tornar a contractar el subministrament elèctric amb l’empresa que estava anteriorment, però ara es troba que li reclamen un deute derivat de la clàusula de permanència de l’empresa que la va enganyar i l’amenacen en tallar-li el subministrament. Li comentem que la comercialitzadora amb qui no té el contracte actual no li pot tallar la llum i que podem fer un acompanyament a la companyia perquè es faci enrere amb l’exigència del deute. A la vegada, li recomanem que vagi al PAE per optimitzar les seves factures.

El següent cas és el de la Sandra de Santa Coloma de Gramenet, on a casa seva han aconseguit el subministrament d’aigua gràcies a tenir un comptador social. Ha vingut per exposar que tenen factures molt altes en l’aigua. Li comentem que es dirigeixi al Grame Park (és un servei similar al PAE, però de Santa Coloma), per una banda, per preguntar si té l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), i per l’altra, poder demanar les ajudes corresponents a les factures d’aigua. També li comentem que actualitzi el padró amb totes les persones que viuen a la casa, perquè les ajudes d’Agbar depenen del consum i el nombre de persones empadronades, deixant fora aquelles famílies que es passen del valor estipulat.

El cas de la Fedeira, també de Santa Coloma de Gramenet, ja fa setmanes que l’anem treballant col·lectivament i finalment, després de diferents problemes que li posaven per tenir comptador elèctric, ho ha aconseguit: ja té regularitzada l’electricitat! Ara vol optimitzar les factures, per tant, li comentem que es dirigeixi al Grame Park per fer aquestes gestions.

Tot seguit, el Musa de Barcelona ens presenta el seu cas. Té l’IRER, un deute amb la companyia a causa d’una sanció per subministrament irregular i paga factures molt altes, ha anat al PAE i no li han solucionat. Li recomanem que insisteixi per anar al PAE.

La Gina de l’Hospitalet de Llobregat pregunta sobre una carta que diu que el crèdit ha quedat extingit i té alguns dubtes sobre la seva situació respecte al subministrament elèctric. Com que no sabem exactament de què es tracta, li recomanem que vagi a la companyia i demani tota la informació sobre la seva situació actual.

L’incansable company Jordi, de Blanes, exposa el cas d’una parella que no li fan l’IRER perquè es passen del barem establert, però en el passat sí que el van tenir i van acumular un deute que ara la companyia els reclama i envien cartes d’avís de tall de subministrament. Comentem que sí que entrarien dins el conveni firmat per Endesa de condonació de deute perquè tenien l’IRER en el moment dels impagaments, això pot fer guanyar temps per a evitar el tall que sembla que encara no té data d’execució.

Finalment, la Maria Lluïsa de Sabadell, que hem anat seguint el seu cas en les últimes setmanes, ha anat a la companyia d’aigua i no li han volgut fer les bonificacions que ofereixen i que li corresponen i l’enviaven a Serveis Socials, on li han dit que no fan aquests tràmits. Creiem que ha d’insistir a la companyia que li apliquin les bonificacions, ja que, segons la seva pàgina web, fan aquests tràmits. En tot cas, que hi vagi i que aclareixi el procediment a seguir per aconseguir les ajudes.

Això és tot fins ara! L’estiu ha arribat, l’electricitat està pels núvols, necessitem refrigerar la nostra llar. A l’APE no pararem de lluitar per garantir els nostres drets energètics! Fins al proper assessorament, després de les vacances d’agost.