Primer assessorament col·lectiu del 2021!
Passades les festes de Nadal, aquest dimecres 13 de gener hem reiniciat els assessoraments col·lectius. Amb ganes de veure’ns i amb energies renovades per lluitar pels drets energètics comencem l’assessorament donant la benvinguda a les persones que venen per primera vegada. Expliquem què és l’APE i com funcionem. Després de repassar quines són les principals passes a seguir si ens trobem en situació de pobresa energètica, donem pas als casos nous:
El primer cas de l’any ens l’expliquen la Laia, la Berta i la Tamara, de Premià de Mar. Han rebut una factura de gas de 1500 € a la que no poden fer front. Feia anys que Endesa no realitzava cap lectura real i ara els hi reclamen la diferència de consum dels últims quasi tres anys. Els hi expliquem que, tècnicament, l’empresa té l’obligació de fer dues lectures reals a l’any i que quan els comptadors no són accessibles posin un full a l’escala on els consumidors han d’apuntar la lectura. Per tant, el primer pas és parlar amb els veïns i esbrinar si l’empresa ha penjat aquest full durant els últims anys. També poden posar una reclamació a l’Agència Catalana del Consum i intentar que només els refacturin el consum dels últims sis mesos. Les informem que el RD 1434/2002 és el que regula el subministrament de gas natural i que es poden basar en l’article 51 per fer la reclamació. Com a últim recurs, també poden demanar el fraccionament del pagament.
El segon cas és el de la Maria. Viu a Badalona i la van fer fora del pis durant la pandèmia. Com que estava en un ERTE, no va poder afrontar un nou lloguer i actualment viu en un pis en ocupació en precari. Està negociant un lloguer social amb el fons voltor propietari del pis i vol posar els subministraments al seu nom. Actualment els té tots punxats. Des de Serveis Socials li han dit que no la poden ajudar. Li expliquem que el conveni amb Agbar per posar comptadors socials aplica a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que per tant ha d’insistir a Serveis Socials perquè li facilitin a Agbar la documentació necessària. Al web de l’APE hi trobarà un document útil per facilitar la gestió.
Tot seguit, l’Alexito ens explica la seva situació. Des del mes d’abril també es troba ocupant uns baixos. No té cap mena d’ingrés i de moment li han denegat la renda garantida. Quan va entrar als baixos va poder canviar de nom la llum, però ara té avís de tall pel febrer. D’aigua no en té des del mes d’octubre. És un cas complicat, pel que li comentem que el millor és que vagi al PAE perquè li tramitin abans de res l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial perquè no li tallin la llum. Esperem que des del PAE també el puguin ajudar amb les altres gestions.
L’Abu ens explica el cas de la seva família. Per motius econòmics han de traslladar-se al pis de la seva mare, que fins ara estava llogat. Ja han negociat amb el llogater perquè el deixi i hi puguin entrar ells; i una de les primeres gestions que van voler fer va ser el canvi de nom dels subministraments. Tal com els va indicar l’empresa, li van demanar al llogater que fes una última lectura i pagués el que estava pendent. El llogater va fer totes les gestions per telèfon i en lloc de realitzar un canvi de nom, l’empresa ha fet una baixa de comptador. Comentem, que per accedir a la trucada gravada d’Agbar han de fer una reclamació a Consum. Per tant, abans hauran de posar una reclamació a Agbar i tot el procés pot trigar. No els hi queda altra que pagar una alta nova i esperar que els hi tornin els diners.
Després, la Sabi vol fer una pregunta a l’assemblea. Arran de totes les notícies dels últims dies sobre la pujada del preu de la llum, es pregunta si no seria millor passar-se a Barcelona Energia (BE) per evitar les pujades de preu. Comentem que BE és una molt bona opció perquè és una empresa pública i que només utilitza energia renovable. La pega és que només està al mercat lliure i per tant no pot oferir el bo social. A part, tot i que en episodis com el que estem vivint el rebut pugui pujar una mica, a llarg termini la millor tarifa és la que ofereix el mercat regulat. Per tant, si tenim dificultats per pagar els subministraments, malauradament hem de contractar una empresa de l’oligopoli energètic.
Per últim, algunes companyes ens posen al dia de com van avançant amb els seus casos. La Dolors, per exemple, ja està en contacte amb el PAE i sembla que està tot en marxa i l’Ángel ens explica que ja ha regularitzat el seu contracte de llum i que està tramitant el bo social. Al proper assessorament portarà les factures d’aigua per veure entre totes si pot sol·licitar alguna ajuda més. Ens veiem d’aquí a 15 dies!