Assessorament 27 de gener de 2021

Aquest dimecres 27 de gener hem sigut moltes a l’assessorament col·lectiu. Persones que lluiten pel dret als subministraments d’aigua i energia en diferents ciutats europees, s’han connectat a l’assessorament per veure com funcionem i per intentar replicar aquesta iniciativa en altres localitats. Després d’explicar, com sempre, qui som, com funcionem i a quins llocs ens podem adreçar si ens trobem en situació de pobresa energètica, donem la paraula a les persones que venen per primera vegada a l’assessorament.

Obre el torn de paraula el Ramon, veí de Sants. Tant ell com la seva parella estan jubilats i fa 7 o 8 mesos que no poden fer front a les factures de llum i gas. Ens explica que estan en contacte amb el PAE, que disposen de l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i que volen que Endesa i Natury els hi condonin el deute. Al setembre els hi va caducar el bo social i estan pendents des de llavors de què els arribi el certificat de discapacitat del Ramon per poder renovar el bo social. Comentem que serà millor que vagin a Benestar Social a reclamar el certificat i que exigeixin que li ho facin a l’acte.

Després, la Belkis ens comparteix la seva delicada situació. Viu amb la seva parella i els seus dos fills. Ella no té permís de treball i el seu fill gran té problemes de salut. Fa temps que estan en contacte amb Serveis Socials perquè reben factures de llum molt altes, d’entre 500 i 700 €. Com no poden fer front a totes les despeses, han de prioritzar entre el lloguer, el menjar i els subministraments, pel que han acumulat un deute de més de 4000 € amb Endesa. L’empresa els hi reclama el deute i l’agost de 2020 van rebre una citació als jutjats. Van acordar un dipòsit, però amb l’arribada de la COVID-19 la seva parella va perdre la feina i no van poder dipositar la suma acordada i ara els tornen a citar als jutjats. La tranquil·litzem dient que a llarg termini, quan es firmin els convenis, com que té l’IRER el deute quedarà cobert. Però insistim que és important que demà mateix vagi als jutjats i sol·liciti un advocat/da d’ofici i justícia gratuïta i que pregunti quines passes ha de seguir per justificar que els seus ingressos no permeten que l’embarguin.

Tot seguit, uns companys d’un col·lectiu de barri ens comenten el cas d’una dona que viu en situació d’ocupació i que no té els subministraments regulats. Comentem que és important que s’empadroni i que vagi a Serveis Socials per demanar l’IRER. Actualment Endesa no permet regular el subministrament d’electricitat a les persones que es veuen obligades a viure en ocupació en precari. Esperem que això canviï ben aviat!

La Sònia ens comparteix una experiència exitosa. Viu amb els seus fills al pis on abans vivia la seva àvia. La seva àvia es troba en situació de vulnerabilitat i quan va deixar el pis tenia deute acumulat d’aigua, llum i gas. Ens explica que va poder realitzar el canvi de nom de l’aigua i la llum. Amb relació al gas, fa més d’un any que ho intenta, però la companyia no li permet. Ens comenta que finalment ha optat per canviar de companyia i sembla que aquesta nova no li ha posat problemes.

L’últim cas nou ens l’explica un veí del Raval que viu amb la seva parella i els seus tres fills, al mateix pis des de fa 8 anys. Tenen un suposat deute amb Endesa distribución de quasi 600 € perquè segons l’empresa, algun veí està enganxat al seu comptador. Ens expliquen, però, que el comptador està dins de l’habitatge i que recentment ningú ha tocat el comptador. Per altra banda al desembre van patir un tall de llum i Endesa els hi va dir que faltava un fusible a l’escala. Com es tracta d’un cas complex i amb certa barrera idiomàtica, els hi oferim fer un acompanyament a Endesa per intentar aclarir una mica la situació.

Per últim, alguna companya comenta alguna novetat de com va avançant el seu cas i després ens acomiadem fins d’aquí a dos dimecres. Com sempre, trobareu informació del proper assessorament, així com d’altres activitats de l’APE a les xarxes.