És dimecres 25 de novembre de 2020 i com cada dues setmanes ens ajuntem, algunes a la FAVB de forma presencial i altres online des de casa, per assessorar-nos col·lectivament. Comencem donant la benvinguda, explicant qui som l’APE i com funcionem i creant un espai de confiança on tothom pugui compartir el seu cas de forma còmoda i segura. Després repassem quines són les principals passes a seguir si ens trobem en situació de pobresa energètica i donem pas a què les persones que venen per primera vegada ens expliquin la seva problemàtica.
Us en deixem un recull tot seguit:
La primera paraula és per la Carmen. Ens explica que fa més de 40 anys, ella es va comprar un comptador de gas i que ara Naturgy li ha canviat per un de nou sense avisar i li han començat a cobrar el lloguer del comptador. Ja ha anat a la subministradora, però no li han solucionat el problema. Li recomanem que vagi a consum a posar una denúncia.
Després, el Fran ens explica que viu a Hospitalet, en un pis recuperat d’una dona que va morir fa un temps. Fins ara no havia rebut factures i ara li reclamen el deute acumulat al pis. Li comentem que el més adient és que faci un canvi de nom i així podrà gestionar ell mateix els seus subministraments.
Tot seguit, la Yolanda ens explica que tant ella com la seva parella estan a l’atur. Tenen dues criatures i no poden fer front a les factures de subministraments. Repassem quines opcions tenen amb l’electricitat, l’aigua i el gas. Algunes de les coses que comentem són, que és important que es passin al mercat regulat d’electricitat i gas, que sol·licitin el bo social per l’electricitat i les ajudes d’aigua a les que tenen dret, revisem com poden optimitzar les factures d’electricitat i l’animem a reclamar una de les últimes factures d’aigua que és molt alta perquè segurament durant el confinament li van fer una lectura estimada.
Finalment, la Nagual ha vingut per compartir-nos el cas de la seva cunyada. Ella i els seus tres fills tenien avís de desnonament per aquest mes i per sort els hi han facilitat un pis nou des d’Habitatge. Ja ha donat d’alta els subministraments al pis nou, però té 5 factures enrederides de llum al pis antic que voldria anar pagant a poc a poc. Rep una renda de 600 € amb la qual han de sobreviure 4 persones, així que li recordem que el primer és assegurar altres necessitats bàsiques com l’alimentació. La tranquil·litzem explicant que amb l’informe de risc d’exclusió residencial no li poden tallar els subministraments al pis nou, encara que tingui un deute al pis antic, i l’informem també que pot sol·licitar el carnet de família monoparental especial i així podrà optar a altres ajudes. L’esperem al proper assessorament per revisar conjuntament la primera factura d’electricitat i veure si podem optimitzar alguna cosa més.
Ens acomiadem fins d’aquí a dues setmanes, quan seguirem empoderant-nos i aprenent col·lectivament per garantir els nostres drets energètics!