Aquest dimecres 30 de setembre hem començat l’assessorament col·lectiu indignades i preocupades per la decisió del Govern d’Espanya de no prorrogar la moratòria que evita els talls de subministraments a les famílies vulnerables. A Catalunya seguim protegides per la Llei 24/2015, però cada cop venen més famílies als assessoraments col·lectius amb problemes per fer front a les despeses d’aigua, llum i gas. Comencem donant-los la benvinguda, creant un espai de confiança i seguretat i explicant com funcionem a l’APE. Us deixem en aquesta crònica un recull dels casos nous que han vingut aquesta setmana per primer cop a l’assessorament.
El primer a exposar el seu cas és el Fernando. Des de fa dos mesos, viuen dues parelles amb dos bebès en un habitatge recuperat. Tant l’aigua com la llum estaven connectades de forma irregular i ara fa un mes els hi van tallar l’aigua. Estan negociant un lloguer social amb el banc i volen regularitzar els subministraments. Els hi expliquem que poden sol·licitar un comptador social d’aigua i quines són les passes que han de seguir per fer-ho. Quedem que ens retrobarem d’aquí a 15 dies perquè ens expliquin com han avançat amb l’aigua i comentar què poden fer amb la llum.
Després és el torn de l’Ernesto, que ve perquè reben unes factures d’aigua molt altes. Ens explica que són 7 a casa i per tant el consum d’aigua és força elevat. Li comentem que és important que les 7 persones estiguin empadronades a la llar i que Agbar en tingui constància, per tal de poder ajustar els trams al preu que els hi pertoca. Per altra banda, li recomanem que vagi al PAE. Ell és l’únic convivent amb ingressos, pel que segurament tenen dret a descomptes i així també podran revisar i optimitzar les factures de llum i gas.
Tot seguit, l’Asia, veïna de Barcelona, ens mostra una factura d’aigua post confinament molt superior a les habituals de casa seva. Com a moltes altres llars, els hi van fer una estimació del consum d’aigua durant el confinament inferior al real i això els ha repercutit en un consum falsament alt en la següent factura. L’animem a reclamar a Agbar i li passem la informació que hem preparat des de l’APE per facilitar la reclamació.
El següent cas es tracta d’un cas d’assetjament per part de Naturgy. El Marc viu a Vic i ha rebut una carta de Naturgy informant-lo que l’empresa ha iniciat un procés judicial per reclamar-li el deute que té amb ells. Des de fa 4 mesos rep la renda garantida i amb això ha pogut tallar l’acumulació de deute de lloguer, però no té opció per fer front al deute que té amb Naturgy. Li expliquem que el primer és saber si el que ha rebut és una demanda o una carta per espantar-lo. Li demanem que ens enviï la documentació per estudiar-la i l’animem i li donem forces per continuar lluitant. A partir d’ara ja no està sol, des de l’APE l’acompanyarem i li donarem tot el suport que puguem per resoldre el seu cas!
L’últim cas nou d’avui és el de la Sindi. Viu de lloguer amb el seu fill al barri de Gràcia. Té l’informe de vulnerabilitat des de fa dos anys, però com que a baix diu que és il·limitat, no l’ha renovat. Arran d’un problema de salut ha perdut la feina i no ha pogut fer front a les factures de la llum. Ha rebut una carta d’avís de tall per avui. La setmana passada va anar a Endesa i li van dir que l’informe de vulnerabilitat ja no estava vigent. Li expliquem que Endesa, abans de tallar-li el subministrament, ha de preguntar a Serveis Socials quina és la seva situació, i que si li tallen la llum, hauran incomplert la llei. Li diem que ha de contactar urgentment amb el PAE. En cas que li hagin tallat la llum, hauria d’anar demà al matí en persona perquè la reconnectin, i si no, que demani cita prèvia. Al PAE, a part de renovar-li l’informe i evitar així futurs talls, l’ajudaran a sol·licitar el bo social i a optimitzar les seves factures.
Després dels casos nous algunes companyes ens actualitzen sobre les novetats dels seus casos. Seguim buscant opcions entre totes per solucionar els casos de les companyes i celebrem algunes victòries, com la de la Nelly, que ens explica que li han aprovat les ajudes d’aigua, o la de la Vicky, que li han donat el bo social.
D’aquí a 15 dies ens tornem a trobar!