Assessorament 2 de setembre

Després d’una breu pausa durant el mes d’agost, tornen els assessoraments col·lectius de l’APE!

Aquest dimecres ens hem tornat a reunir de forma semipresencial, amb les energies renovades per defensar els nostres drets energètics. Com ara ja va sent costum, algunes persones han assistit presencialment a l’assessorament i altres s’han connectat online. Després de donar la benvinguda i explicar que és l’APE i com funcionem, hem repassat alguns temes clau que és bo conèixer si ens trobem en situació de pobresa energètica, i hem donat pas a què les persones que venen per primer cop plantegin els seus casos. Us deixem un breu resum a continuació.

La primera a exposar el seu cas és la Rashida, veïna del Raval. Ens comenta que està tenint problemes amb les factures de gas i que creu que li estan cobrant algunes factures per duplicat. Ella paga sempre les seves factures i ara li han arribat factures pendents de l’any 2019. Com que paga per correus i alguns dels rebuts del 2019 ja no els té, és difícil demostrar aquest error per part de la subministradora. Li recomanem que vagi en persona a l’oficina de Naturgy per aclarir què està passant i sol·licitar el reemborsament de les factures que ha pagat dues vegades. En cas que no li tornin els diners, li suggerim que demani un full de reclamació i que exigeixi que li donin una explicació per escrit, així podrà fer arribar la seva queixa a l’oficina del consumidor. Li recomanem també que vagi al PAE per rebaixar el cost de les factures d’aigua i llum.

Tot seguit, li passem el torn de paraula a una veïna de Sant Martí, que vol fer una consulta de subministraments en situació d’ocupació. Viu des de fa un mes en un habitatge recuperat amb la seva filla i la seva germana. Ha aconseguit donar d’alta la llum amb Endesa i el pis tenia aigua quan ella va entrar. Li suggerim que canviï de nom el contracte de l’aigua i que vagi al PAE perquè li gestionin l’informe de risc d’exclusió residencial i es pugui beneficiar de les bonificacions d’aigua que li pertoquen.

Després, la Kerly ens explica els problemes que està tenint amb Endesa. Viu a Badalona i fa poc que s’ha canviat de pis. A causa d’un problema en el registre del nom del pis en la base de dades de l’empresa li van fer un contracte que li van donar de baixa quan van detectar l’error, i ara li han donat d’alta un altre contracte. Aquest mes l’han arribat dues factures, la del contracte vell amb l’alta i el consum i la del nou només amb el consum. Encara que per telèfon Endesa li ha dit que no passa res i que no pagui el consum d’una de les factures, nosaltres no ens refiem d’Endesa i li recomanem que vagi en persona a l’oficina per aclarir el tema.

La Salina ha vingut a compartir-nos les dificultats que s’ha trobat aquest any per renovar el bo social. La seva situació no ha canviat, segueix vivint al Baix Guinardó amb la seva filla que no té feina ni rep cap ajuda i ella només compta amb la pensió mínima. Així i tot, Naturgy li ha retornat diverses vegades la documentació que ha presentat en altres ocasions i no ha estat fàcil esbrinar quins documents nous li exigien. Finalment ho ha aconseguit aportant un paper per demostrar que està divorciada. Sort que va començar a tramitar la renovació amb temps!

Per últim, la Isabel, que viu a Barcelona, té dubtes sobre com demanar l’informe de vulnerabilitat. Li expliquem que hi ha dos informes, un relacionat amb els subministraments que es sol·licita al PAE i un altre relacionat amb l’habitatge que se sol·licita a l’oficina d’habitatge. Com el seu problema principal és amb l’habitatge, li recomanem que es posi en contacte amb les companyes de la PAH que segur que la podran assessorar millor.

Abans d’acabar l’assessorament comentem breument el tema de la important pujada de la factura de l’aigua postconfinament. Agbar s’ha aprofitat de la situació i ens vol fer pagar uns diners que no ens pertoquen. Haurem de seguir comentant aquest tema en els propers assessoraments i veure quina resposta donem a aquest nou abús! Ens tornem a reunir d’aquí a dos dimecres, el 16 de setembre!