Ja fa dues setmanes que ens vam trobar a la FAVB per al darrer assessorament. Donem la benvinguda, expliquem què és l’APE i després d’algunes informacions d’interès, comença l’assessorament col·lectiu.
Recordem que la lluita constant dona els seus fruits i celebrem les victòries. En aquest cas, ens porten una molt bona notícia des de la PAH de Sant Feliu, en compartir que una afectada de Sant Just amb una menor a càrrec, va demanar mitjançant el document útil de l’APE un comptador social d’aigua i ho va aconseguir! Ara necessita fer els mateixos passos pel comptador d’electricitat.
L’Astrid de Barcelona, que ja fa un temps que assisteix als assessoraments, ens comenta que des de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB), organisme que gestiona el seu pis, li van fer un seguit d’inspeccions per verificar que la instal·lació elèctrica funcionava correctament, ja que li arribaven factures molt altes. En aquestes inspeccions van comprovar mal funcionament i li van arreglar. Ara rep factures més baixes i l’IMHAB es compromet a pagar la part de les factures que corresponen a l’avaria.
El següent cas és el de la Milagros de Santa Coloma de Gramenet, que vol regularitzar els subministraments al seu nom i per això ha demanat hora al Gramepark i aconseguir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER); i ha donat d’alta el comptador de casa seva. Des del Gramepark no li donen cita fins a mitjan mes de maig; i a la comercialitzadora li van fer el contracte de l’alta amb la del mercat lliure. Recordem que per nosaltres és important tenir el contracte amb una comercialitzadora de referència o del mercat regulat per tal de poder accedir al bo social. Com que ha firmat fa menys de 15 dies, li recomanem que doni de baixa el contracte i faci l’alta amb la comercialitzadora de referència.
El Mohamed de Barcelona, habitual dels nostres assessoraments, ens comenta que ha canviat de domicili i ha rebut factures molt altes i s’ha estranyat. Li comentem que les primeres factures sempre són altes perquè contemplen l’alta dels comptadors.
Des de la PAHC Bages ens arriba el cas del Bachir que està en un pis amb els subministraments regularitzats i arran de no poder pagar les factures li van tallar el subministrament. L’endemà va anar a Serveis Socials i amb l’IRER li van reconnectar. Ara rep SMS i trucades constantment per reclamar-li el deute. Un d’aquests SMS diu que s’ha presentat una demanda judicial contra ell i resulta ser de la mateixa empresa de recobrament d’Endesa que hem portat a judici. Li expliquem les pràctiques enganyoses d’aquestes empreses i l’assetjament que fan a les famílies i que si es vol assegurar que no té cap demanda pot demanar el seu expedient als jutjats. A la vegada li expliquem que amb l’IRER està dins del conveni que es va firmar amb Endesa per condonar el deute de les famílies vulnerables.
El Gonzalo ens actualitza informació sobre el seu cas, ja que va anar a demanar el bo social; doncs, ja té el contracte amb la comercialitzadora de referència i ara només li queda entregar la documentació que li demanen.
El següent cas és el de la Violeta de Barcelona, que rep factures d’aigua molt altes i no sap per què. Li recomanem que faci la prova nocturna per comprovar que no hi ha fuites, que consisteix a mirar la numeració del comptador abans d’anar a dormir, no consumir gens d’aigua durant la nit, i tornar a mirar la numeració al matí. Si el número és diferent, significa que hi ha pèrdues d’aigua per culpa de la instal·lació. Igualment, li recomanem que vagi al Punt d’Assessorament Energètic per demanar l’IRER i optimitzar les factures.
L’últim cas és el de la María Eugenia, que li reclamen una multa per estar enganxada amb data anterior a la firma del seu contracte. Li recomanem que escrigui una reclamació a la distribuïdora explicant-ho, així queda constància. En donar-se d’alta, també ho va fer amb la comercialitzadora del mercat lliure i li recomanem que al més aviat possible faci el canvi a mercat regulat per poder accedir al bo social.
Avui ja no hi ha més casos. D’aquí a dues setmanes ens posem al dia amb els nostres drets energètics i esperem rebre molta més gent que se sumi a aquest moviment i lluiti amb nosaltres!