Avui s’ha fet públic el nou paquet de mesures de l’Estat per fer front a la pobresa energètica aquest hivern. Durant l’assessorament ens hem actualitzat i hem revisat conjuntament quins canvis hi ha en relació amb el bo social i de què es tracta el nou bo de justícia energètica.
Tot seguit, com sempre, hem donat pas a què les persones que venen per primera vegada exposin el seu cas. Us en deixem un recull:
El primer a parlar és en Khalim. Veïns del Prat de Llobregat, ell i la seva família fa més de dues setmanes que no tenen aigua a casa. Tot i els seus esforços per regularitzar el subministrament d’aigua al pis on viuen, fa dues setmanes la companyia els hi va tallar l’aigua. Des de serveis socials sembla que estan obstaculitzant la instal·lació d’un comptador social. Li oferim acompanyar-lo a serveis socials per donar-li suport per gestionar el comptador social al qual tenen dret.
El Joan no és afectat, treballa a serveis socials i vol assessorament sobre una nova casuística amb la qual s’estan trobant cada cop més. Es tracta de persones que no tenen títol habilitant del pis on viuen, no estan empadronades i no tenen els subministraments regularitzats. Li recordem que en casos d’ocupació, es poden sol·licitar comptadors socials i que quan un municipi no vol empadronar a persones que viuen en situació d’ocupació, és preferible demanar el padró per instància.
El Txomin viu a un local comercial i està en procés de desnonament. Es connecta perquè està pendent d’accedir a un pis a través de la mesa d’emergència i vol saber quines passes ha de seguir per tenir els subministraments regularitzats. De moment li recomanem que tingui sempre l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) actualitzat i que es torni a connectar un cop tingui el pis per comentar totes les ajudes a les quals té dret i quines passes ha de seguir per accedir-hi.
La Marisol fa més d’un any que està intentat que li donin el bo social. Tot i que compleix tots els requisits, la burocràcia és molt complexa. Fa poc li van denegar perquè li faltava un document. Ara ja té tota la documentació i la nostra companya Olga s’ofereix a acompanyar-la a Endesa per tramitar el bo social.
L’Antònia és veïna de l’Hospitalet i li han tallat l’aigua. El contracte no estava al seu nom i per recuperar el subministrament necessita posar-lo al seu nom. Li comentem que abans de res s’ha d’empadronar al pis que actualment està ocupant i que si des de l’Ajuntament no la volen empadronar, que ho sol·liciti per instància.
Avui també ens visita el José des de Mollet, company de l’APE des de fa molt de temps. Ens explica que ara viu a un local i que el seu contracte d’electricitat és del mercat lliure. Rep factures molt altes i es vol canviar al mercat regulat. Com que la llum està al seu nom i es tracta d’un comptador monofàsic amb una potència inferior a 15 kW, en principi no hi hauria d’haver problemes. Li recordem que en cas de deute acumulat, no li faran el canvi. Li recomanem que es revisi els criteris del nou bo de justícia climàtica perquè podria ser un dels casos que se’n beneficiarà.
La Pilar vol saber si el nou descompte del bo social s’aplicarà automàticament o si cal fer alguna gestió. Comentem que no cal fer res, que es tracta d’una actualització automàtica del bo social. Ens explica també que encara no té aigua, però que sembla que la seva sol·licitud del comptador social està avançant. L’alcalde d’Arenys de Munt està disposat a canviar el reglament per poder facilitar la instal·lació de comptadors socials.
En últim lloc, ens comparteix el seu cas la Jessica. Viu a Gavà amb la seva parella i els seus tres fills de 5 i 4 anys i 7 mesos. La setmana passada els van tallar la llum. Van anar a serveis socials a buscar l’IRER i el van portar a l’empresa, que els va reconnectar el subministrament al cap d’unes hores. Pocs dies després els van tallar l’aigua i van haver de tornar a serveis socials a fer un nou IRER, aquest cop al seu nom perquè l’altre estava a nom de la seva parella i l’aigua està a nom d’ella. Han passat unes setmanes molt difícils i han hagut de marxar a casa d’uns familiars perquè un pis sense aigua i llum no és adequat per ningú, però menys encara per criatures tan petites. Ara ja poden estar tranquil·les perquè tornen a tenir aigua i llum. Igualment, insistim que cal posar una denúncia a Consum. Fa temps que estan en contacte amb serveis socials i ja els hi han tallat els subministraments més d’un cop. Per tant, Endesa s’ha saltat la llei més d’un cop i no podem permetre que ho torni a fer.
Fins aquí l’assessorament d’avui. Ens tornem a trobar d’aquí a 15 dies per defensar col·lectivament els nostres drets energètics!