Davant la mercantilització dels subministraments bàsics, fem un nou assessorament col·lectiu per defensar els nostres drets energètics. Ens trobem presencialment i virtualment un grup de persones afectades per pobresa energètica i activistes per escoltar les que avui volien compartir el seu cas
El primer cas és el de la Fanny, veïna de Barcelona que viu de lloguer. Ha rebut factures d’aigua molt elevades i sospita que la raó és que el contracte està registrat com a d’ús comercial. Tot i que vol canviar el contracte d’aigua —i té dret a fer-ho—, el propietari es nega, tant a cedir-li la titularitat del subministrament com a tramitar la cèdula d’habitabilitat que acrediti que el pis és d’ús residencial. El primer pas que li recomanem és demanar cita al Punt d’Assessorament Energètic i a l’Oficina d’Habitatge.
En segon lloc, la Chaimae, de l’Hospitalet, ens explica que fa dos mesos que li van tallar l’aigua perquè no té just títol de l’habitatge. Cal que acudeixi urgentment a serveis socials, on no ha anat mai. Com que està empadronada al pis, podrà demanar el comptador social d’aigua. Per tal de facilitar el tràmit amb serveis socials, li diem que hi porti emplenada la sol·licitud de comptador social d’aigua (AMB) disponible a la nostra pàgina web.
Per acabar, al Plácido, de Castelldefels, li han arribat dues factures molt elevades. Les ha portat a l’assessorament per poder revisar-les col·lectivament. El Plácido va demanar a Endesa XXI que li augmentessin la potència, ja que li saltaven els ploms a l’hora de connectar un calefactor. Tanmateix, llegint les factures, ens adonem que, en primer lloc, li van augmentar la potència molt per sobre de les seves necessitats i, en segon lloc, el van canviar al mercat lliure. A més a més, el canvi de potència suposa un cost. Ara, quan vulgui rebaixar-la, tornaran a fer-li pagar. D’aquesta manera, li recomanem que reclami a Consum.