Avui, com cada dimecres cada dues setmanes, la sala de la FAVB, al carrer Obradors, 8, ho enllestim tot per un nou assessorament col·lectiu.
Un grupet coincidim en persona, mentre que altres, des de casa, segueixen la reunió de manera telemàtica. L’assessorament col·lectiu és un espai de suport mutu per abordar l’accés als subministraments bàsics.
En el primer cas, l’Alexandra de Sant Feliu comparteix la seva preocupació per l’assetjament telefònic continuat que rep per part d’una empresa de recobrament. Amb trucades i missatges incessants, l’han pressionat perquè pagui un deute. Després de contactar amb l’empresa, va comunicar la seva situació de vulnerabilitat, adjuntant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER). Recordem que aquestes són tàctiques comunes per forçar els pagaments, i que en el passat vam aconseguir guanyar un judici contra una pràctica similar. Creiem que el camí que ha seguit és adequat i esperem que cesi l’assetjament continuat.
El següent cas és el de l’Ona de Sant Celoni, qui ens comparteix una història que reflecteix les dificultats de moltes davant el sistema energètic. Li han imposat una multa per connexió irregular i Endesa li exigeix el pagament de la multa i la realització de reformes per restablir el subministrament. Bona part del camí ja l’ha recorregut, ja que les reformes ja estan fetes i arribats a aquest punt, li recomanem que faci els tràmits per posar el contracte al seu nom i quan ho tingui, ja mirarà les possibilitats d’afrontar la multa.
L’Antonio de l’Hospitalet ens porta l’actualització sobre el cas del seu germà a Calafell, qui després de rebre una resposta negativa per part dels Serveis Socials quant a sol·licitar el bo social, ha entrat la sol·licitud a la companyia i està a l’espera de rebre la confirmació. Per altra banda, ens comenta el seu propi cas: té un deute pendent amb les companyies subministradores i vol saber com reduir-lo. Li expliquem que el març de 2021 la Generalitat va firmar un conveni amb Endesa per condonar el deute que les famílies havien acumulat per l’impagament de factures, protegides per la Llei 24/2015. Actualment, el funcionament del conveni és negociar el pagament any a any, per tant, caldrà esperar a la negociació de l’any en el qual ha acumulat deute perquè li condonin. També li recomanem que no fraccioni ni arribi a acords per pagar aquest deute, ja que d’aquesta manera es compromet a pagar-lo i no li podran condonar.
Seguidament, la Miriam de l’Hospitalet ens comenta que ha rebut una carta que li indica que si no passa la revisió obligatòria del gas, li tallen el subministrament. Li confirmem que és així, que el subministrament pot ser tallat si no es fa la revisió a temps, i que, per tant, li recomanem que compleixi amb aquesta obligació. Aprofitant l’ocasió, també vol saber si compleix les condicions per accedir al bo social i tenir l’IRER. L’hem orientat cap als documents útils que tenim a la pàgina web per comprovar-ho.
Des de Terrassa ens arriba el cas del Hussein a través de la PAH d’aquest municipi. Ens explica la seva situació a l’habitatge ocupat, on espera que li instal·lin el comptador d’aigua, però no passa el mateix amb el comptador d’electricitat, que no li volen instal·lar. Li expliquem que des de l’APE estem impulsant una campanya per aconseguir comptadors socials d’electricitat, un mecanisme contemplat al conveni entre la Generalitat i Endesa per evitar que el dret a l’energia de les famílies que es veuen forçades a ocupar una llar es vegi vulnerat.
L’últim cas és el del Miguel de l’Hospitalet, un habitual als assessoraments de l’APE, que porta una factura d’electricitat amb una quantitat molt elevada i no entén el motiu. Li expliquem que es tracta del límit de consum establert pel bo social, un mecanisme que des de l’APE critiquem, però que actualment no hi podem fer molt més, ja que el consum a les llars és necessari i més ara que arriba l’hivern i cal mantenir una temperatura adequada.
La reunió ha estat una nova oportunitat per conèixer de primera mà les lluites quotidianes que moltes afrontem per mantenir els nostres drets bàsics. Les històries compartides avui no són aïllades, sinó un reflex de les realitats que milers de persones viuen cada dia. Des de l’APE, continuem lluitant per garantir que l’energia arribi a totes les llars, independentment de la situació en què es trobin, perquè tothom tingui accés a un dret fonamental. Cada assessorament ens recorda que aquesta causa no és només una qüestió de factures, sinó de justícia social, de dignitat humana i de solidaritat col·lectiva.