https://farmaciachiclanapozo.com/ inhub.ca

Assessorament 14 de juny de 2023

S’apropa l’estiu i no ens oblidem de la pobresa energètica. Seguim combatent-la cada 15 dies en els nostres assessoraments col·lectius.

Avui, el primer cas és el de la Saray de Terrassa, que està ocupant un pis i porta un mes sense llum, amb dues menors a la casa. Abans estaven connectats de forma general tot el bloc i Endesa va tallar l’electricitat, acompanyada dels Mossos, fet que hem constatat diverses vegades. Ha demanat els comptadors socials d’aigua i d’electricitat amb els nostres documents útils, i amb el d’aigua li han confirmat que sí que li posaran, però l’altre no. Li expliquem que, tot i que el conveni entre l’Administració i Endesa contempla la instal·lació de comptadors d’electricitat en cas d’ocupació en precari, com hem denunciat públicament, s’està incomplint sistemàticament aquest acord. Escriurem a la Generalitat, que és l’òrgan a qui ha demanat el comptador, per tal d’agilitzar el tràmit, tot i que ja li comentem que es tracta d’un procés que està molt encallat i que pot ser molt lent.

Seguim amb la Sonia de l’Hospitalet, que ens porta dos casos: el de la seva filla i el seu. La seva filla ha rebut una multa per estar enganxada i revisant els barems de vulnerabilitat, no estaria dins dels límits. Li aconsellem que potser pot aconseguir una rebaixa, reclamant a l’Agència Catalana del Consum. Pel que fa al seu cas, vol rebaixar l’import de les factures de subministrament. Li expliquem que el millor és començar per un subministrament en concret, en aquest cas el de l’electricitat, i després anar afegint la resta. Per tant, li recomanem que vagi a la companyia per tenir un contracte al mercat regulat i demanar el bo social. Ens comenta que ja té l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) que normalment és el pas més feixuc a l’Hospitalet, document que protegeix les famílies vulnerables del tall per impagament. Aquest document també serveix per tenir dret a les bonificacions a les factures de l’aigua.

La Mari Carmen, també de l’Hospitalet, ens explica que té un contracte de lloguer social i es troba amb factures molt elevades i que no hi pot fer front. Ja té l’IRER i ha anat a demanar el bo social i li han dit que ha d’entregar una sèrie de documents. Li recomanem que el següent pas és optimitzar les factures del gas i de l’aigua. En el cas del gas, ja està al mercat regulat, tot i que té lectures estimades, i aprofitem per recordar que hem d’intentar que sempre siguin reals; i pel que fa a l’aigua, ha d’anar a l’Agència Catalana de l’Aigua per demanar les bonificacions que li corresponen: tarifa social de l’aigua i la tarifa social del cànon de l’aigua, ambdós descomptes es poden demanar amb l’IRER.

La Lorena de Sabadell ens posa al dia del seu cas. Després de la reunió amb l’Ajuntament, a la qual es va aconseguir desencallar la situació, ha tingut problemes tècnics que ja ha solucionat. Actualment, l’Ajuntament té problemes informàtics que no permeten que la sol·licitud tiri endavant. Restarà a l’espera.

L’últim cas és el de la Margarita, que ens mostra una carta amb avís de tall, tot i que ella està protegida per la Llei 24/2015 en tenir l’IRER. Li expliquem que és una pràctica habitual de les empreses, que ens deixa intranquil·les, però que no poden tallar i no ho faran.

Hi haurà més i nous casos d’aquí a dues setmanes? Ens agradaria que no, però la mala praxi de les empreses i la connivència de les administracions no paren. Així que ens trobem d’aquí a 15 per mirar de resoldre col·lectivament la vulneració de drets.