https://farmaciachiclanapozo.com/ inhub.ca

Assessorament 22 de febrer de 2023

Torna a ser dimecres i com cada 15 dies ens reunim a la FAVB per assessorar-nos col·lectivament de com podem lluitar pels nostres drets energètics. Avui hi ha força persones que s’apropen per primera vegada a l’APE per compartir les seves situacions. Després de donar la benvinguda i explicar què és l’APE i com funcionen els assessoraments col·lectius, els hi donem la paraula perquè expliquin els seus casos.

El primer torn de paraula és per la Manal. Tot i que viu a Barcelona rellogant una habitació, l’any 2019 va llogar un pis a Torredembarra per poder demanar la reagrupació familiar i que el seu fill pogués venir a viure amb ella. No s’hi ha traslladat mai ni ha donat els subministraments d’alta perquè des de l’inici a l’habitatge hi va haver una ocupació en precari. Endesa ara li reclama un consum irregular que ella no ha realitzat i li arriben constantment missatges d’una empresa de recobrament amenaçant-la amb què li han interposat una denúncia. Fem una consulta a la Ciutat de la Justícia i comprovem que no té cap causa oberta. Donada la complexitat de la situació i l’estranyesa de què Endesa li reclami aquest consum quan mai hi ha hagut un contracte al seu nom, decidim acompanyar-la a l’oficina per aclarir què està passant i posar una reclamació amb tota la informació.

La Cristina viu amb la seva mare de 93 anys a un local al Poble-sec. Tenen contracte de lloguer, però es tracta d’un local sense cèdula d’habitabilitat. Recentment, s’ha quedat sense feina i ara no pot fer front a les factures de llum que li arriben. Holaluz ja l’ha amenaçada de tallar-li la llum per impagament. Tot i ser família en situació de vulnerabilitat i tenir l’IRER en regla, com que viuen en un local comercial, actualment no estan protegides del tall. Li recomanem que, d’una banda, vagi al PAE i demani que enviïn l’IRER a Holaluz. D’altra banda, també seria convenient canviar de companyia i intentar demanar el bo social, ja que de moment amb la moratòria estatal les persones amb bo social o que compleixen els criteris per obtenir-lo també estan protegides del tall.

El Manuel també viu a Poble-sec amb dues companyes. Des del 2020 viuen en un pis sense títol habilitant i no han pogut regularitzar el subministrament de llum. La companyia ara els hi reclama un any de consum, que puja a més de 3000 € i que no poden afrontar. Comentem que és important que vagin al PAE per demanar l’IRER i per sol·licitar un comptador social de llum i també d’aigua. Cal demanar també a l’empresa tota la informació en relació amb la inspecció que van fer, ja que ells no estaven presents (acta, fotos, etc.).

La Lorena comença compartint-nos una bona notícia: ha firmat un lloguer social i per fi pot viure tranquil·la amb les seves dues filles. Ens explica que ha regularitzat el subministrament de llum i  que amb el descompte que li pertoca del bo social està bastant al dia de les factures. El problema ara és l’aigua. Com que no tenia contracte de lloguer, Aigües de Sabadell no li va voler fer un canvi de nom del contracte d’aigua. Amb el nou lloguer li deixen fer el canvi de nom, però li volen cobrar el deute associat al contracte que puja a quasi 3000 €. Li recomanem que doni el subministrament de baixa i torni a fer una alta nova per poder començar de zero.

L’Aurora ens explica que té dues factures d’electricitat que no ha pogut pagar i que Endesa li envia cartes amenaçant de tallar-li el subministrament. Recentment, li ha arribat una carta informant que la factura impagada del 2021 queda condonada. La informem que si té l’IRER i el bo social no li poden tallar la llum i que probablement l’any que ve, li condonaran la factura del 2022.

Al Romà, Energia XXI li va enviar una carta reclamant-li 18000 €. Li van estar estimant factures durant 5 anys i probablement hi va haver algun error quan van fer el canvi de comptador. Avui s’ha connectat per explicar-nos que ja ha posat una reclamació a Endesa i a Consum. Està tranquil perquè sap que no li poden tallar el subministrament, però pendent de què li donin explicacions i veure com se soluciona aquest error de la companyia.

El Marc avui també es connecta des de Vic amb una família a la qual li han tallat l’electricitat. Es tracta d’una família en situació de vulnerabilitat, però que estan al dia amb els pagaments de les factures. Han trucat a la companyia i els hi han dit que ells no han efectuat el tall i que segurament serà algun problema de l’edifici, però són l’únic pis de l’edifici sense llum. Serveis socials els hi ha donat hora per d’aquí a 15 dies. Comentem que si és un tema estructural, com que és un habitatge de protecció oficial millor anar a l’Oficina d’Habitatge.

Acabem l’assessorament amb una altra bona notícia. L’Antonia fa quatre mesos que viu amb la seva filla en un pis sense títol habilitant i sense aigua. Per fi s’ha pogut empadronar i donar d’alta l’aigua! Ha demanat un lloguer social i també vol regularitzar la llum. L’animem a seguir lluitant pels seus drets i esperem que ben aviat torni a l’assessorament amb més bones notícies!

D’aquí a 15 dies és 8M i a l’APE ens sumem a la vaga feminista! Igualment, hi haurà un assessorament de serveis mínims per si hi ha cap urgència.