Primer assessorament de l’any!
Comencem l’any amb energia renovada! Avui hem reprès els assessoraments col·lectius. Aquí teniu un petit resum d’algunes de les situacions injustes a les quals hem intentat donar sortida conjuntament.
El primer torn de paraula és pel Juan Carlos, veí de Mollet del Vallès. Ens explica que ha vist a l’aplicació d’Endesa XXI que amb data de desembre de 2022 s’havia efectuat el pagament del 50% de 6 factures que tenia pendents del 2021. Vol saber qui ha fet aquest pagament. Comentem que a finals de desembre de 2022 la Generalitat va anunciar que pagaria el 50% de les factures acumulades de famílies vulnerabilitzades. No sabem si aquest 50% l’ha pagat la Generalitat o Endesa, però qui falta per pagar hauria d’abonar aviat el 50% restant.
Després, el Yacubi comenta que a un company seu li han deixat una notificació dient que té la llum punxada i que ha de pagar 2400€ o li tallaran el subministrament. La carta només té la direcció, però no surt cap nom. Creiem que el millor és parlar amb l’Ajuntament per tramitar un comptador social i negociar la multa. És important insistir a serveis socials que no permetin que posin el deute al seu nom.
La Rasida ens comparteix una experiència molt indignant. Fa 15 dies va haver d’entregar el seu pis al banc i ara viuen de lloguer a un pis nou, on han hagut de donar d’alta els subministraments. Com que ha canviat el CUPS del seu contracte amb Endesa, ha hagut de tornar a tramitar el bo social. Va intentar enviar la documentació un parell de vegades per correu electrònic i, com li van rebutjar, va decidir anar presencialment a l’oficina. Allà li van explicar que estan saturats per les actualitzacions del nou bo social i que tot el que arriba per correu físic o electrònic es rebutja sistemàticament. Només accepten les sol·licituds que es presenten de forma presencial. Comentem que l’empresa té l’obligació de donar una resposta al bo social en màxim dues setmanes. Tot i que el rebuig és una resposta, no està justificada, i per això cal posar una reclamació a Consum!
La Maria Lluïsa té dubtes sobre el bo tèrmic. Recordem que es tracta d’una ajuda extra anual per aquelles persones beneficiàries del bo social. És un pagament directe que fa l’Estat, però a més, la Generalitat s’ha compromès a incrementar l’ajuda un 50%, així que es rebran dos pagaments. A l’assemblea, la majoria de companyes ja han rebut un dels pagaments i algunes han rebut una carta anunciant el segon pagament. Estarem atentes per comprovar que totes rebem el segon pagament!
La Dulce és veïna de l’Hospitalet i conviu amb la seva parella, els seus dos fills i els seus pares. Ens explica que viuen en ocupació en precari en un pis i que ja han aconseguit regular el subministrament d’aigua. Està preocupada perquè reben factures força elevades. Revisem conjuntament les factures per comprovar que té totes les ajudes a les quals té dret. D’altra banda, tenen un consum força alt perquè a casa són 6 persones. És important que sol·liciti l’ampliació de tram perquè en ser més de tres persones a casa tenen dret a una classificació de tram més àmplia. Això els ajudarà a rebaixar molt la factura. Ara que ja té l’aigua regularitzada, també l’animem a insistir a serveis socials perquè l’ajudin a tramitar un comptador social de llum.
La Djamila diu que no pot més. Té un deute amb Endesa d’uns 600€ de l’any passat i Endesa no para de reclamar-li a través d’empreses de recobrament. Com diu ella, “el malson d’Endesa”. Li truquen de 9 a 21:00 des de diferents números de telèfon i li envien correus. Aquesta situació no pot continuar, ja que és angoixant i il·legal. Presentarem una reclamació al síndic de greuges amb les trucades i els correus que té guardats.
La Sandra avui s’ha connectat perquè aviat li entregaran un pis de la mesa d’emergència. Es vol anar informant per quan hagi de donar d’alta els subministraments i gestionar les diferents ajudes a les quals té dret. S’anirà connectant cada 15 dies.
L’últim cas de l’assessorament és el de la Karen. Conviu en un pis a Rubí amb persones que no tenen DNI ni NIE i vol saber si per demanar el bo social cal que totes les persones que viuen a casa tinguin una situació administrativa regularitzada. Comentem que les persones que no tenen DNI/NIE no compten pel bo social i, a sobre, si aquestes persones estan empadronades a l’habitatge, li poden posar problemes per concedir-li el bo social. Li recomanem que vagi al PAE perquè la intentin ajudar a gestionar el bo social i, sobretot, per renovar l’Informe d’Exclusió Residencial. Així, com a mínim, no els hi podran tallar el subministrament si en algun moment no poden pagar alguna factura mentre gestionen el bo social.
Fins aquí l’assessorament d’avui! Ens tornarem a trobar d’aquí a 15 dies per organitzar-nos i lluitar col·lectivament pels nostres drets energètics.