Estem a dimecres i després de 2 setmanes ens trobem algunes persones a la FAVB de forma presencial, i altres, a través de la sala online, per a un nou assessorament col·lectiu. Donem la benvinguda, expliquem breument l’APE i donem algunes consignes bàsiques de passos a seguir en cas de vulneració del dret a l’accés als subministraments bàsics. Tot seguit, comencem amb els casos.
El primer cas ens arriba des de Granada, és el de la Isabel, que es troba ocupant un pis en el qual està empadronada i ha aconseguit comptadors d’electricitat i gas, però no d’aigua i li agradaria saber com aconseguir-lo. Li proposem que faci servir el document útil de la web que, tot i que està pensat per a municipis de Catalunya, pot utilitzar-lo i demanar suport a Serveis Socials per tal de poder tenir comptador d’aigua a casa.
Després el Yasim de Barcelona ens explica que els hi han tallat l’aigua per impagament, però els subministraments estan a nom del propietari. Li recomanem que faci el procés per demanar un comptador social d’aigua al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) del seu districte.
El Roberto de Cabrils ja ens havia exposat el seu cas anteriorment i tenia problemes perquè l’hi atorguessin un advocat d’ofici. Resulta que ha sigut una confusió i, finalment, sí que en disposa d’un. S’intentarà demostrar la seva condició de vulnerabilitat i la seva disposició per a regularitzar els subministraments quan ha pogut, per tal d’evitar el judici.
El següent cas és el de l’Alberto, que comenta que no li arriben cartes de la condonació del deute amb Endesa i, de fet, sí que li arriben cartes reclamant el pagament del deute i amb avís de tall. També ha demanat el bo social i li han respost que resti a l’espera. Concretem que el millor pot ser un acompanyament a Endesa.
El David de Barcelona ens comenta que ha acumulat deute amb els subministraments de gas i electricitat; el primer amb Naturgy i el segon amb Endesa, però resulta que el segon n’ha acumulat una part sense l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), que és una de les condicions per poder condonar el deute. Li comentem que una part del deute se li pagarà pel conveni firmat amb Endesa, i que l’altra part ja veurem com es procedeix, ja que de moment no li reclamen. Pel que fa a Naturgy, esperem que arribi un conveni similar al d’Endesa per fer front al pagament dels deutes acumulats.
Tot seguit, el Yacoubi de Manresa ens exposa la situació de les diferents sol·licituds de comptadors socials elèctrics que contempla el conveni firmat amb Endesa. Comenta que al Pont de Vilomara n’han instal·lat, però que a altres municipis encara no i que ho intentaran a través d’instàncies municipals, ja que Serveis Socials no recullen les seves peticions realitzades amb el document útil de la nostra web. Recordem que cal insistir i que així ho aconseguirem.
El següent cas és el de la Margarita de Barcelona, que tot i tenir el bo social ha vist augmentar considerablement les seves factures elèctriques en els últims mesos i no sap per què. Comentem que és el cas clar que el bo social és totalment insuficient, ja que al només disposar de calefacció elèctrica, totalment necessària a l’hivern, es passa del consum que disposa de descompte i la resta el paga a preu de cost, que cal afegir, actualment és molt elevat per les circumstàncies conjunturals del mercat elèctric relacionat amb el preu del gas. Igualment, li recomanem que vagi al PAE per optimitzar les factures.
El Giovanni de Sant Pere de Vilamajor ens comenta que està vivint en un edifici on les famílies estan en situació d’ocupació i tenien una connexió irregular d’electricitat que els hi van tallar fa poc. Li recomanem que demanin l’IRER i el padró per fer la sol·licitud del comptador social que preveu el conveni amb Endesa.
Acabem amb un cas victoriós, el del Víctor, que ha pogut pagar el seu deute que tenia amb una companyia comercialitzadora amb la qual havia arribat a un acord per reduir-lo i fraccionar el seu pagament a quantitats que ell podia pagar mensualment. Ho celebrem!
Esperem celebrar més victòries per a l’APE, a la vegada que les grans elèctriques veuen minvats els seus privilegis i les seves vulneracions de drets. Us hi esperem d’aquí a 15 dies.