Assessorament 3 de març de 2022

Aquest dimecres hem estat moltes. L’escalada constant sense precedents del preu de l’energia fa que siguem moltes les persones que tenim problemes per garantir uns subministraments adequats a la llar

Després de donar la benvinguda a totes aquelles persones que ens acompanyen per primera vegada i compartir algunes informacions clau sobre què és l’APE, com funcionem i quines mesures estan vigents actualment per pal·liar la pobresa energètica, passem a comentar els casos d’avui. Aquí teniu un recull!

El primer a compartir el seu cas és el Plácido. Ens explica que havia de renovar el bo social i que quan va portar els papers li van dir que no li renovaven perquè no complia els criteris econòmics. Ho comprovem conjuntament i veiem que es passa per poquíssim. El Plácido està preocupat perquè diu que amb el bo social anava tirant, però que sense ell li costarà pagar les factures. Li comentem que demani l’Informe de Risc d’Exclusió residencial (IRER), que té barems de renda més amplis i així, si mai no pot pagar una factura, no li podran tallar els subministraments. També li recomanem que baixi una mica la potència per optimitzar les factures.

El següent cas és el de la Justa. Ens comenta que viu amb els seus tres fills i que té un deute important amb Endesa des de 2016. Ara té bo social, però li caduca a finals de mes i té por que li tallin la llum. La tranquil·litzem dient que actualment a les persones amb bo social no se’ls hi pot tallar el subministrament, però és important tenir l’IRER actualitzat per si s’acaba la moratòria. D’altra banda, també seria bo anar a Endesa i preguntar quina part del deute li ha quedat condonat.

La Naualt ens comenta que està tramitant la renovació del bo social. Endesa li ha dit que ja té el màxim de descompte aplicat que li pertoca, però rep unes factures molt altes. Ho revisem conjuntament i veiem que es passa del límit de consum al qual s’aplica el descompte del bo social. Li comentem que pot pujar aquest límit, ja que ara hi viu un menor més a la llar.

El Giovanni viu en un pis en ocupació en precari i vol regularitzar el subministrament de llum. Ens comenta que ja tenen hora a serveis socials per demanar l’IRER, però que els acaba d’arribar una citació per anar a judici per l’ocupació del pis. Estan pendents de negociar un lloguer social amb el banc, el propietari del pis. Comentem que per regularitzar la llum, a part de l’IRER necessitaran també l’informe d’emergència social.

L’Encarna ens explica que fa mesos que no rep els rebuts d’electricitat. És una situació que estan vivint moltes famílies arran del canvi de tarifes a tres trams. El Josep Maria també ha vingut per la mateixa situació. Ambdós estan preocupats per no poder pagar les factures si arriben totes de cop. Es comenta la importància d’anar estalviant per quan arribin les factures. Però, repassem també quins són els nostres drets: l’empresa no ens pot reclamar més d’un any de factures i ens han d’oferir un fraccionament en mínim el mateix nombre de mesos que ha durat el seu error. El sistema és tan injust, que no hi ha penalització per a l’empresa comercialitzadora que és qui està incomplint les seves funcions!

El Roberto ens comparteix una victòria APE! Finalment, no va haver d’entrar al judici, perquè Endesa va retirar la denúncia! Diu que aquell mateix dia hi havia 5 judicis més d’Endesa i 3 van sortir favorables.

La Maria Lluïsa comenta que continua rebent cartes de recordatori del deute que en principi està condonat gràcies al conveni i avisos de suspensió de subministrament. Algunes companyes que també han rebut les cartes de la condonació del deute diuen que els passa el mateix, així que decidim fer una denúncia pública! Aquestes pràctiques són injustificables, creen molta angoixa i no s’han de permetre.

La Margarita també té bones notícies. Ens explica que ha anat seguint les passes que vam comentar a l’últim assessorament i que tot va bé. Ja té el bo social, i l’IRER ja també està en marxa.

La Cristina vol saber si tenint l’IRER li poden denegar el bo social. Li comentem que malauradament sí. Els barems del bo social són molt baixos, més que els de l’IRER. Tot i que li deneguin el bo social, la protecció enfront del tall de subministrament per impagament està garantida gràcies a l’IRER.

La Pilar porta intentant regularitzar el subministrament d’aigua des d’abans del confinament. Ens comenta que va presentar una instància a l’Ajuntament d’Arenys de Munt per sol·licitar un comptador social i que li han denegat. L’Ajuntament ho justifica dient que no poden saltar-se la llei i que el reglament municipal només permet instal·lar comptadors socials a llars amb menors. Si el reglament no dona resposta a totes les realitats, s’haurà de canviar! Ho revisarem!

La Isa ens explica una situació que compartim moltes companyes. Ella estava rebent factures de llum de 40-50 € i les podia anar pagant, però les últimes han pujat a uns 100 € i ja no les pot assumir. Està molt angoixada perquè ara que per fi s’havia alliberat del deute acumulat i havia pogut tornar a començar, no vol tornar-se a endeutar. Sap que no li poden tallar la llum, però això no treu l’angoixa de saber que acumules deute. Comenta que cuina de matinada i durant el cap de setmana per intentar que les factures no pugin tant.

Per acabar, l’Ángel ens explica que l’han enganyat. Ell tenia un contracte d’electricitat amb Iberdrola. Li van trucar demanant-li el CUP i ara l’han canviat a Holaluz sense el seu consentiment. La primera factura que li va arribar d’Holaluz era més alta del que normalment paga i no la va poder pagar. Comentem que es tracta d’un canvi fraudulent, així que lluitarem perquè no hagi de pagar aquesta factura. D’altra banda, ja torna a estar amb Iberdrola. Li recordem que cal assegurar-se de què té l’IRER al dia i demanar el bo social, que així també el passaran automàticament al mercat regulat.

I això és tot per aquesta setmana. Seguirem d’aquí a 15 dies, defensant col·lectivament els nostres drets energètics!