Assessorament 12 de gener de 2022

Primer assessorament de l’any! Esperem un any ple de lluita per garantir els subministraments bàsics!

Bon any nou! Com ha sigut habitual als últims assessoraments, a la part introductòria on es dona la benvinguda, s’explica què és l’APE i es donen alguns consells en forma de passos a seguir quan hi ha vulneració de drets, també s’ha convidat a la gent a participar de l’enquesta sobre emergència habitacional que estem fent conjuntament amb altres entitats, que servirà de base per poder elaborar informes i propostes polítiques.

Comencem amb els casos. El primer és el de la Kenia que viu a Barcelona i que està interessada a reduir el cost de les seves factures, sobretot pel que fa a l’aigua, ja que a l’electricitat ja té aplicat el bo social a les seves factures. Ens comenta que té hora amb el Punt d’Assessorament Energètic (PAE) del seu districte per tal de tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER). Aprofitant aquesta cita amb el PAE, li comentem que pot demanar ajudar per optimitzar les factures.

El següent cas és el de la María Luisa de Sabadell que ha rebut moltes cartes de la comercialitzadora i no sap a què és degut. Li comentem que són les cartes on es poden veure les factures que mitjançant el conveni amb Endesa firmat el març de l’any passat, han quedat condonades per a les famílies, recordant que una part d’aquestes han sigut pagades per l’administració pública.

La Karen de Rubí ens porta el seu cas i ens comenta que ha fet servir el document útil de la pàgina de l’APE per demanar el comptador social d’electricitat i que, de moment, no li han concedit. Pensem en què podem parlar amb l’Ajuntament per intentar agilitzar els tràmits.

El cas del Yacoubi de Manresa és molt similar, ja que ens comenta que algunes famílies que viuen en pisos d’ocupació en precari han demanat els comptadors socials i no els hi han concedit. Pensem a parlar amb l’Ajuntament un cop totes les famílies ho hagin demanat.

A la Fedeida de Santa Coloma de Gramenet li va arribar una multa per connexió irregular, però que no estava al seu nom. En aconseguir el comptador social li van tallar l’electricitat i la multa ja li va arribar al seu nom. Li comentem que es tracta d’un procés lent i que ens ho haurem de prendre amb paciència. Instar a l’Ajuntament a través del seu servei del Gramepark a fer de mediador entre la distribuïdora i la persona afectada per tal de verificar que la persona és vulnerable i que ha mostrat bona voluntat per regularitzar el subministrament, per evitar la multa de la distribuïdora.

El Mohammed ens comenta que ja ha aconseguit la documentació que acredita que té un grau de discapacitat suficient per accedir al bo social, però que al PAE no li donen cita. Recomanem insistir a demanar hora i que l’atenguin.

La Marisol ha aconseguit l’IRER i està preocupada per si li tallaran igualment. Per tal d’assegurar-se’n i estar més tranquil·la, li recomanem que ho entregui a la comercialitzadora que tingui contractada.

En aquest moment, arriba un moment de celebració, ja que l’Anna ha aconseguit un comptador social d’electricitat i ho ha compartit amb totes!

L’últim cas és el de la Vicky que ens comenta que al pis que anteriorment era del seu germà ja difunt, no poden canviar el nom de les factures a les noves inquilines. Li comentem que amb el certificat de defunció, aquest tràmit s’hauria de poder realitzar amb facilitat.

Per avui ja seria tot. Tornem d’aquí a 15 dies amb més casos i amb més força per fer front a les polítiques abusives de les empreses energètiques. Ens veiem a la pròxima!