Assessorament 1 de desembre de 2021

És dimecres i com cada quinze dies toca assessorament col·lectiu!

A la benvinguda, la introducció de què és l’APE i als passos bàsics a seguir en cas de vulneració de drets energètics, se li ha sumat l’explicació de l’enquesta sobre emergència habitacional que estem fent conjuntament amb la PAH Barcelona, l’Observatori DESC, Enginyeria Sense Fronteres i l’Agència de Salut Pública de Barcelona.

Entrem ja en matèria i comencem amb els diferents casos d’avui. El primer és el de la Nadia, que s’ha trobat amb una factura de 254 euros i no sap a què és deguda. A primer cop d’ull, sembla un deute acumulat, però ella diu que ha pagat totes les factures. Li recomanem que vagi a la companyia a resoldre el dubte.

Després la Jessica, que viu en situació d’ocupació a Barcelona, ens explica que no té subministrament d’aigua ni d’electricitat, igual que algunes de les seves veïnes. Se li comenta que amb el conveni firmat entre Endesa i algunes administracions pot regularitzar el subministrament d’electricitat a través de la sol·licitud d’un comptador social, i que pot fer el corresponent, amb l’aigua. Està preocupada per la impossibilitat posterior del pagament de les factures que li puguin arribar. Li comentem que demanant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial, pas indispensable per demanar ambdós comptadors comentats anteriorment, no li podran tallar els subministraments per impagament, i que més endavant ens podrem mirar com optimitzar les factures perquè siguin el més baixes possible.

El següent cas és el del Víctor de Santa Coloma de Gramenet, que segons comenta, sembla que li van embargar una quantitat de diners abans d’arribar a un acord amb la companyia amb qui tenia un deute per tal de pagar-lo de forma fraccionada. Ara, creiem convenient intentar que li retornin la quantitat que li van embargar, però que no deixi de pagar el fraccionament que havia acordat amb la companyia.

A la María Luisa li ha arribat la carta per rebre el bo social tèrmic de l’any passat i no sap com tramitar-lo. Li expliquem que si no té domiciliades les factures, necessita connectar-se a Internet, entrar a la pàgina web que surt a la carta, buscar-se amb el DNI com a beneficiària i facilitar el número IBAN del seu compte corrent per tal de rebre aquest ajut. Si tingués les factures domiciliades, el pagament seria automàtic, ara bé, també es pot entrar a la web per saber si en som beneficiàries.

El cas de la Pilar d’Arenys de Munt implica un judici per un deute amb la companyia i a la vegada vol regularitzar els subministraments al seu habitatge d’ocupació en precari. Pel tema del judici mantindrem el contacte amb la seva advocada; i respecte als comptadors socials d’aigua i electricitat, ella comenta que ha fet el que explica la web de l’APE per a sol·licitar-los, però que Serveis Socials del seu ajuntament no saben com ha de ser el procediment. Des de l’APE els vam posar en contacte amb altres ajuntaments que sí que ho han gestionat per tal que els hi expliquin el procediment i que ella vagi insistint a Serveis Socials perquè li donin una resposta.

L’últim cas és el de la Karima de l’Hospitalet de Llobregat, a qui li ha arribat una factura molt alta i no sap de què és, ja que ella ja ha tramitat moltes de les bonificacions que li corresponen. En mirar les factures ens adonem que es tracta d’una alta del comptador d’aigua. Li comentem que en el proper assessorament si porta altres factures podrem veure les bonificacions que té i quines pot demanar.

I fins aquí l’assessorament d’avui. Ens veiem en 15 dies per intentar treure les vergonyes de les companyies elèctriques i empoderar-nos una mica més per enfrontar-nos-hi!