Últim assessorament de l’any!
Aquest ha estat un any complex i una vegada més, des de l’APE ens hem adaptat el millor possible per seguir lluitant pels nostres drets energètics. La pandèmia ens ha portat noves casuístiques i noves maneres de relacionar-nos, però amb el nou format d’assessoraments col·lectius semipresencials, hem aconseguit seguir afrontant els problemes i buscant-los solucions de forma col·lectiva i sobretot empoderant-nos i donant-nos suport mutu! Avui, com sempre, després de presentar-nos i explicar d’on sortim i com funcionem, donem la benvinguda a les persones que venen per primera vegada i els hi passem la paraula perquè ens expliquin els seus casos. Us en deixem un recull tot seguit:
El primer cas és el de la Dolors. El gener de 2014, va entrar a un pis nou a través de la Mesa d’emergència, on encara viu amb la seva filla. Fa un temps, després d’una reunió de veïns, la van avisar que el seu comptador de llum estava trucat. Ella va avisar ràpidament al patronat i a l’empresa subministradora, qui només li va posar un adhesiu al comptador. La Dolors ha pagat sempre les seves factures de llum d’ençà que va entrar al pis, i ara, l’empresa li reclama 1500 € per cobrir les possibles despeses de la connexió irregular. Aquesta quantia fa referència només a un any, pel que és probable que li arribin noves factures similars fins a cobrir tot el temps que porta vivint al pis. Li recomanem que es dirigeixi al PAE. Allà la poden assessorar de com negociar amb l’empresa i sobretot, cal que demani l’informe de risc d’exclusió residencial (IRER) perquè no li tallin la llum, renovi el bo social i optimitzi les factures per reduir-ne el cost.
Tot seguit, el Ranbir, veí de l’Hospitalet, ens explica el seu cas. Ha hagut de tancar la seva tenda i s’ha quedat sense feina. El seu era l’únic ingrés de la casa, pel que no han pogut pagar les últimes factures de subministraments. Porta factures d’aigua, llum i gas. Les revisem conjuntament i li expliquem tots els canvis que pot fer per reduir les despeses: passar-se al mercat regulat, baixar la potència, donar de baixa els serveis addicionals contractats… Com que el Ranbir té dificultats per expressar-se en català o castellà, li proposem de fer-li un acompanyament a Endesa i a Naturgy per fer tots aquests canvis. Per altra banda, com que té factures impagades d’aigua i gas, li expliquem que ha d’anar urgentment a Serveis Socials per sol·licitar l’IRER i evitar que li tallin els subministraments.
Per últim, l’Antònia ens explica que ha rebut una carta d’Endesa reclamant una factura impagada de fa dos mesos. L’Antònia viu a Nou barris i es va quedar a l’atur al mes de gener. Va sol·licitar el bo social, però no li van donar per la renda de l’any passat. Tot i que aquest any ha ingressat molt poc, com que es va quedar a l’atur abans de l’inici de la pandèmia, no entra dins dels nous criteris del bo social. Li comentem que el primer que ha de fer és contactar urgentment amb el PAE i sol·licitar l’IRER perquè no li tallin la llum. Allà, a part, també l’ajudaran a optimitzar totes les factures de subministraments.
Després de revisar entre totes els casos nous, algunes companyes ens posen al dia de com van avançant amb les seves gestions. La Marta ens comenta que ha pogut avançar bé amb les diferents passes que vam comentar-li en l’últim assessorament i que des del PAE l’han assessorat i acompanyat bé. La Lucia celebra que ja rep correctament les factures de gas, però que segueix lluitant per aconseguir rebre les de llum. La Naguat ja té comptador de llum! Endesa no li està posant gens fàcil per poder accedir a algunes ajudes a les quals té dret, així que se sumarà a l’acompanyament del Ranbir la setmana vinent per fer més pressió.
I així acabem l’últim assessorament de l’any. Aquest any sense abraçades ni pica pica, però contentes per tot el que hem aconseguit en aquest 2020 i amb ganes de continuar lluitant l’any que ve perquè totes les llars tinguin els subministraments garantits!
Recordeu, el pròxim assessorament serà el dimecres 13 de gener! Us hi esperem!