5 anys de Llei 24/2015, 5 anys d’història i d’una victòria col·lectiva!

Avui celebrem el cinquè aniversari d’una avenç legislatiu nascut de la defensa del dret a l’habitatge per part de la ciutadania

“Aquest vespre el Parlament de Catalunya, en una sessió històrica ha aprovat per unanimitat la Iniciativa Legislativa Popular contra els desnonaments i la pobresa energètica, promoguda per la Plataforma d’Afectats per l’Hipoteca, l’Aliança contra la Pobresa Energètica i l’Observatori DESC. Aquesta ILP s’ha tramitat en un temps rècord i ha aconseguit sumar el suport de tots els grups parlamentaris, excepte el PP que s’ha abstingut en alguns dels punts. Es tracta d’una gran victòria col·lectiva després d’anys de lluita que permetrà posar en marxa mecanismes per acabar amb els desnonaments i els talls de subministrament indiscriminats, i alhora mobilitzar habitatge buit per a lloguer social”.

Així és com fa 5 anys anunciàvem a la web del Grup Promotor de la ILP habitatge- Llei 24/2015 aquesta gran victòria. Sempre recordarem la celebració que vam fer davant el Parlament aquell dia i tot el que ha passat des de llavors. Des del Grup Promotor volem dedicar aquest aniversari a fer memòria perquè cal celebrar per continuar caminant cap al dret a l’habitatge digne.

En les següents línies volem compartir amb totes vosaltres una de les desenes d’històries que formen la memòria col·lectiva de la Llei 24/2015. Segur que moltes teniu la vostra història personal que recordeu perfectament: aquell “escrache” als que amenaçaven en votar “no”, un dia de recollida de signatura que va ploure, el contracte de lloguer social que finalment vau signar, o potser una assamblea que vau trepitjar amb una ordre de desnonament a la mà i us van dir que hi havia una llei que us protegeix davant el banc… Moltes petites grans històries que han fet possible l’impossible, canviar les regles del joc i convertir la defensa del dret a l’habitatge en una de les puntes de llança de les lluites socials en aquesta dècada.

El 2015 vam aconseguir una fita històrica: la primera Llei de la PAH aprovada per unanimitat a Catalunya i amb fort suport del món municipal i societat civil. S’impulsa a través d’una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que va recollir gairebé 150.000 signatures (el mínim eren 50.000) i el seu Grup Promotor està format per les Plataformes d’Afectades per la Hipoteca de Catalunya, l’Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) i l’Observatori DESC. Les seves mesures principals protegien l’habitatge habitual de les famílies en exclusió residencial:

  • Mesures contra el sobreendeutament: mediació i extinció judicial del deute.
  • Mesures contra els desnonaments:
    • Grans tenidors (bancs i persones jurídiques propietàries de més de 15 habitatges): Lloguer social obligatori (LSO) al preu que marca la llei tant per casos d’impagament d’hipoteques com dimpagament de lloguer.
    • Petits tenidors: ajudes i reallotjament obligatori per part de les administracions públiques via Mesa d’emergències
    • Cessió obligatòria d’habitatge buit de la banca: no és una expropiació, nova eina jurídica per captar pisos buits de la banca de forma més àgil i poder reallotjar en desnonaments instats per petits tenidors.
  • Prohibició dels talls de subministraments.

El 2016, el Partit Popular interposa un recurs a petició expressa de la banca que desencadena protestes de la PAH a tot l’Estat, atès que suspèn articles contra el sobreendeutament, els lloguers socials i la cessió obligatòria. Tots els grups del Congrés menys el PP es comprometen a retirar el recurs si canvia el Govern. Aquest tema té molt impacte a Catalunya i es convoquen dues cimeres per tractar-lo. Durant aquest període la banca torna a posar difícil signar lloguers socials a famílies vulnerables i Catalunya continua liderant el rànquing de desnonaments, el 2017 amb 13.626, i el 2018 amb 13.94!

El 2018, després de la moció de censura a Mariano Rajoy i amb el nou Govern del PSOE de Pedro Sánchez, es duen a terme reunions del Grup Promotor (GP) amb la Generalitat i el Ministeri i s’exigeix ​​compromís de recuperació dels articles impugnats. Va ser un moment importantíssim. El GP de la Llei hem estat interlocutor directe dels 2 governs. Gràcies a la pressió i el treball ingent es recuperen els articles relacionats amb l’oferta obligatòria de lloguer social en els casos d’impagament d’hipoteca i de lloguer, i amb la cessió obligatòria (a condició de definir normativament el preu d’aquesta cessió). No s’aconsegueix recuperar les mesures contra el sobreendeutament. El desistiment semblava impossible, però s’aconsegueix!

L’any següent hi ha una disminució clara dels desnonaments a Catalunya, passem a 12.446 el 2019, una xifra encara molt elevada i que demostra que calen mesures més ambicioses per fer front a la inseguretat residencial que s’ha ancorat a Catalunya i no girar l’esquena al fenomen de l’ocupació i als increments desorbitats del preu de lloguer.

El març de 2019 la Generalitat porta un decret d’habitatge al Parlament, àmpliament rebutjat pels moviments socials i Ajuntaments, que no tira endavant. Gràcies a aquesta pressió es construeix un nou text acordat en què el Grup Promotor de la Llei 24/2015 aporta tota l’experiència de la realitat de l’emergència habitacional a Catalunya i s’aprova el Decret d’habitatge DL 17/2019 que suposa una ampliació de la Llei 24/2015!

  • Renovació obligatòria de milers de contractes de lloguer social que finalitzen (la LAU el 2015 era 3 + 1 anys). Passant per tant a 7+ 3 anys!
  • Ampliació de la definició de gran tenidor (GT) que passa a incloure a persones físiques amb més de 15 habitatges en propietat (ara tenim una nova definició estatal que equival a més de 10 habitatges). Fent que hi hagi més grans tenidors obligats per la llei i per tant, més famílies protegides!
  • Lloguers socials obligatoris en extinció de contractes de lloguer (mesura excepcional operativa durant 3 anys) i en algunes ocupacions (en habitatges buits de bancs ocupats abans del 30 de juny de 2019 i amb informe social favorable). És la primera vegada que l’ocupació d’un habitatge per risc d’exclusió residencial també té opció a un lloguer social!
  • Es concreta normativament el preu de la cessió obligatòria d’habitatges a l’administració pública (requisit del desistiment de 2018) al 40% del preu establert per a l’Habitatge Protegit (HPO). Una mesura més per poder tenir més parc social que tant necessitem sense transferir de nou diner públic als bancs!

En un moment com l’actual, de pandèmia i noves desigualtats, l’habitatge i l’accés a subministraments bàsics es torna alhora més urgent que mai. No podem deixar de banda que cal prioritzar i canviar el model actual. Si realment volem lluitar contra el coronavirus hem de poder garantir un habitatge digne a tota persona i això passa perquè totes puguem accedir-hi. Avui aquest accés no està garantit i els desnonaments continuen, sense importar on viuran les famílies desnonades i alhora recomanant confinaments, a on?

Volem compartir amb totes vosaltres que estem molt orgulloses de tot el que hem aconseguit. Sabem que la història no acaba aquí sinó que és un punt i seguit, perquè la Llei 24/2015 és el símbol de tota la PAH a nivell estatal i una referència internacional que demostra que és possible aconseguir lleis justes.

També cal recordar que ha estat sempre necessari pressionar les institucions com la Generalitat perquè mai l’ha aplicat al 100% de la seva potència (exemple 1, exemple 2). També els grans “lobbies” han reaccionat en contra i hi ha una batalla forta per a la seva aplicació plena.

Però tenim les mateixes ganes de continuar escrivint aquesta història col·lectiva del dret a l’habitatge i no defallirem, ara en plena pandèmia més que mai.

Visca la Llei 24/2015! Visca la lluita i la defensa dels drets!