L’APE destapem les pràctiques de DPS Consulting, un gabinet jurídic contractat per Endesa, per cobrar factures impagades de famílies vulnerables
La Yolanda va rebre la trucada d’aquest despatx, fent-se passar per treballadors dels Jutjats, en la qual l’amenaçaven d’embargar-li tots els comptes i retirar-li el comptador
Barcelona, 9 de juliol de 2020
6 de juliol de 2020. Després d’intercanviar alguns correus electrònics, la Yolanda fa arribar a l’APE la gravació d’una violenta trucada rebuda a mitjans de la setmana passada. Veïna de Cubelles, en situació de vulnerabilitat i seguida per Serveis Socials, té un deute des de 2015 amb Endesa, de més de 2000 euros, i ens contacta molt espantada. Després d’escoltar els cinc minuts i mig de conversa, per fi tenim la prova del que anem denunciant des de fa temps: empreses de recobrament sense escrúpols contractades per Endesa assetgen telefònicament famílies en situació de vulnerabilitat per reclamar-los factures impagades.
Aquest cas, això no obstant, és diferent del que havíem vist fins ara. Per primer cop, aconseguim la gravació d’una trucada en la qual la telefonista es fa passar per personal judicial per extorsionar la família i aconseguir que pagui en menys d’una setmana. Davant d’aquesta conducta, que podria ser constitutiva, entre d’altres, d’un delicte d’usurpació de funcions públiques, l’APE no ens quedarem de braços plegats i ja estem estudiant totes les opcions possibles perquè, tant Endesa com l’empresa implicada, assumeixin les responsabilitats pertinents davant de la Justícia.
El primer pas ha estat fer pública la gravació perquè la ciutadania conegui fins a quin punt estan disposades a arribar aquest tipus d’empreses per tal de cobrar els deutes pendents, tot i tractar-se de famílies en situació de vulnerabilitat. A continuació en fem un resum:
Només iniciar-se la conversa amb la Yolanda, la persona s’identifica com personal de “Notificacions i Embargaments del Jutjat”, tot al·legant que té dues disposicions judicials per a notificar-li. Afegeix que té un greu problema judicial. A continuació, comenta que el 8 de juliol, en menys d’una setmana, intervindran tots els seus comptes corrents i no hi podrà fer cap ingrés ni retirar-hi diners. A més, li diu que en el cas que tingui hipoteca, lloguer o rebuts, té ordre judicial per bloquejar els comptes i que no se li retiri res i que es contactarà amb la seva empresa per bloquejar-li també la nòmina o qualsevol prestació que rebi de l’Estat.
Davant l’estupefacció de la Yolanda, la telefonista li diu que un advocat i un procurador d’Endesa s’han presentat avui als Jutjats amb una denúncia per les factures impagades i que li retiraran i precintaran el comptador. En ser preguntada, remarca que ella no truca d’Endesa, sinó que són -literalment- “funcionaris de l’Estat”, i l’adverteix que serà “processada en seu judicial”.
L’única alternativa a això, segons la persona a l’altra banda del telèfon, és que pagui la totalitat del que deu i els remeti un comprovant del pagament i tot seguit li facilita un telèfon de contacte, que segons ella correspon als advocats d’Endesa. Malgrat els intents de sonar creïble, al final de la conversa se li escapa que el pagament serviria per aturar “el procediment que HEM iniciat contra vostè”, i la trucada acaba amb un surrealista “queda vostè notificada”.
Un cop escoltada la trucada, l’APE vam contactar amb el telèfon que li van facilitar a la Yolanda i vam constatar que correspon al gabinet jurídic DPS Consulting, altrament conegut com a Pares-Seixas Advocats, un despatx situat al carrer Casp de Barcelona i amb el qual ja vam tenir una experiència similar en el passat, però de la qual no en vam aconseguir la gravació. Donant una ullada al seu web, indiquen que estan especialitzats en recobraments amb un “mètode innovador i únic”, i treballen per a altres grans companyies subministradores, com Gas Natural-Fenosa (ara Naturgy) o Agbar.
Aquest cop, l’escenari és ben diferent i l’àudio de la trucada demostra un cop més el nul compromís d’Endesa amb les famílies vulnerables. En aquest sentit, el Síndic de Greuges, en una resolució de novembre de 2018 ja alertava de “les pràctiques irregulars i èticament inacceptables que exerceixen algunes companyies subministradores sobre persones vulnerables per mitjà d’agències de cobrament”, i establia que “les empreses subministradores no haurien de cedir a tercers ni el deute ni les gestions de reclamació del deute generat per l’impagament dels subministraments bàsics de les persones que han acreditat degudament que es troben en una situació de risc d’exclusió residencial”.
L’assetjament que ha patit la Yolanda no fa més que evidenciar que la qüestió del deute acumulat és encara un tema sense resoldre. Companyies com Endesa, a qui just ara farà un any no li va tremolar el pols per amenaçar els municipis catalans amb tallar la llum a 25.000 famílies vulnerables si aquests no pagaven la meitat del deute acumulat, es dediquen a subcontractar aquest tipus d’empreses per a reclamar-lo. És per això que, ara més que mai, necessitem que es tanquin els convenis que deriven de la Llei 24/2015 i que aquests incloguin la condonació del deute per part de les pròpies companyies.
Arribats a aquest punt, i encara a l’espera del conveni entre la Generalitat i Endesa que posi fi a la qüestió del deute de les famílies en situació de vulnerabilitat, l’APE denunciem les pràctiques d’Endesa i les seves empreses de recobrament i ens posicionem al costat de persones com la Yolanda, que són víctimes de l’assetjament inhumà d’aquestes companyies. La publicació de la gravació, com hem anunciat, és només un primer pas, i arribarem fins on faci falta perquè les grans energètiques com Endesa deixin de jugar amb les vides de famílies vulnerables i paguin per les seves accions.
Seguirem lluitant perquè mai més ningú no hagi de patir l’assetjament d’Endesa. NI SET, NI FRED, NI FOSCOR!