Bitpro Pulse Bitpro Pulse

Tornen els assessoraments col·lectius de l’APE!

Aquest dimecres passat 13 de maig, ens hem estrenat amb els assessoraments col·lectius online. En plena pandèmia de COVID19, és imprescindible que seguim organitzant-nos i empoderant-nos per defensar els nostres drets a l’aigua, llum i gas

Hem iniciat l’assessorament compartint informació pràctica de com gestionar els nostres casos ara que la majoria d’oficines de Serveis Socials i els punts d’assessorament energètic estan tancats, i de quines mesures s’estan prenent a l’Estat i a Catalunya en aquesta emergència. Tot seguit algunes persones ens han compartit les seves històries.

L’Adonis viu amb quatre persones més a Cervelló des de fa 6 mesos, en un habitatge recuperat. Els hi arriben les factures d’aigua a nom de la persona que vivia abans a la casa, que van pagant.  Les últimes factures que han rebut són molt altes, l’última de quasi 800 €, i tenen por que els hi tallin l’aigua per no poder-la pagar. Comentem la importància de regularitzar el subministrament, que els hi permetrà reduir la despesa ampliant els trams i sol·licitant ajudes, així com evitar el tall en cas d’impagament, ja que es troben en situació de vulnerabilitat.  L’animem a lluitar per aconseguir un comptador social, sabem que en alguns municipis no és fàcil. Li expliquem, que a la web de l’APE trobarà un document útil per sol·licitar el comptador social a l’ajuntament.

La següent en parlar és la Chelo, una companya de STOP Desahucios Móstoles. Un dels avantatges dels assessoraments online és que no cal venir a Barcelona per participar-hi! Parla en nom d’algunes persones i ens explica que tot i les mesures acceptades durant l’estat d’alarma, estan veient com tallen subministraments a persones en situació de vulnerabilitat. Ens explica que en alguns casos els talls els fan les companyies i en altres els mateixos propietaris dels pisos per forçar que les persones abandonin les seves llars. Li expliquem que els talls per part de la companyia s’han de denunciar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, així com a l’organisme de consum de la Comunitat de Madrid. En casos de talls per part dels propietaris, és millor adreçar-se a les oficines d’habitatge per posar una denúncia a la policia per coacció.

El Carles ve de part de la PAH de Sant Fruitós, volen informar-se sobre quines opcions hi ha per regularitzar els subministraments en el cas de recuperació d’habitatges. Li expliquem que a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) hi ha un conveni que permet sol·licitar comptadors socials d’aigua. L’APE ha fet un document útil per presentar a Serveis Socials de municipis de fora l’AMB perquè intentin mitjançar amb la companyia i posar també comptadors socials. En el cas de l’electricitat és més complex, malauradament no hi ha cap conveni i l’única opció és insistir fins que ens facin l’alta sense contracte de lloguer/escriptura.

L’últim cas és el de la Cristina. Viu amb la seva parella a l’Hospitalet, i tant el pis com els subministraments estan a nom d’ell. Els hi costa pagar les factures de llum i més ara que, arran de la crisi sanitària, ell es troba afectat per un ERTO. Ens explica que compleixen els requisits per sol·licitar el bo social, però que no els hi donen perquè ell ha d’acreditar el seu estat civil. La parella de la Cristina va néixer a Guinea i ara mateix és molt complicat que els hi facin arribar el certificat d’estat civil des d’allà. Els hi suggerim que posin una reclamació explicant el seu cas pas a pas a l’Agència Catalana de Consum i a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.

Ens acomiadem felices de tornar-nos a veure’ns les cares, encara que sigui a través de la pantalla. Aviat informarem de quan i com serà el proper assessorament col·lectiu!