Acció de denúncia a les seus centrals d’Endesa, Gas Natural i Agbar i exigència a l’Agència Catalana del Consum que sancioni a qui incompleixi la Llei
Fa temps que la ciutadania defensa molts dels drets fonamentals que bancs i subministradores trepitgen cada dia, de forma irresponsable i escandalosa, mentre les administracions i les lleis ho permeten. Però el passat juliol, amb l’aprovació de la ILP Habitatge, a Catalunya vam aconseguir un canvi legislatiu importantíssim per aturar els desnonaments i els talls de subministrament i per garantir el dret a l’habitatge digne.
Des d’aquell dia, hem posat tots els esforços i les eines necessàries perquè aquesta Iniciativa Legislativa Popular, que avui és llei, s’apliqui i es compleixi. Sempre hem mantingut però, un peu al carrer, perquè sabem que no n’hi ha prou en canviar la llei, sinó que cal exigir que s’apliqui i que no es guardi en un calaix. La nova Llei 24/2015 posa sobre la taula eines i obligacions per a les administracions, i responsabilitats per als bancs i les subministradores.
Dijous passat vam cridar l’atenció als ajuntaments perquè complissin amb la Llei. Avui els toca a les empreses subministradores.
Amb l’acció d’avui, la Plataforma d’Afectades per la Hipoteca (PAH) i l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE), denunciem públicament la vulneració repetida i sistemàtica per part de les empreses subministradores en l’aplicació del principi de precaució recollit en la Llei 24/2015.
Segons la Llei 24/2015, les empreses subministradores no poden efectuar el tall del servei a cap persona sense contacte previ amb els Serveis Socials, perquè els mateixos determinin si la família o persona es troba en situació de risc d’exclusió residencial. Aquest principi, anomenat principi de precaució, és la garantia que la llei dona a les persones en situació de vulnerabilitat, reconeixent l’accés als subministraments bàsics com un dret fonamental.
Malgrat que ja fa més de quatre mesos que la llei és vigent, les empreses subministradores segueixen sense aplicar el principi de precaució, i cada dia es produeixen desenes de talls de subministrament a Catalunya. És el cas, per exemple, de la Belén i el Ricardo de Cerdanyola, amb 5 menors a càrrec seu. La nit del 19 d’octubre, en arribar a casa, es van adonar que Endesa els havia tallat la llum. Quan van trucar a la companyia els van dir que, o bé pagaven les 3 factures pendents, o no els tornarien la llum. O el cas de la Telma, que viu a Balaguer amb dos menors, i Gas Natural li va tallar la llum el mes d’octubre, condemnant-la a ella i els seus fills a viure més d’un mes a la llum de les espelmes.
Les empreses subministradores no només estan mostrant falta d’interès en l’aplicació de la Llei 24/2015, sinó que arriben fins i tot a negar-ne l’obligatorietat. Com és el cas del José, que viu a Cunit, a qui Endesa li va tallar el subministrament el 5 de novembre, i en la seva oficina d’atenció al client de Segur de Calafell li negaven el coneixement d’aquesta llei, demanant que fos ell mateix qui anés a la seu d’Endesa de Barcelona a preguntar sobre el seu cas. Després d’aquesta negativa per part d’Endesa, el José va estar 5 dies sense llum a la seva llar.
Aquests són només tres dels casos que exemplifiquen la falta de sensibilitat d’aquestes companyies subministradores, i la seva alarmant prepotència i poder fàctic en la impunitat davant l’incompliment de la llei. És per aquest motiu que avui hem fet entrega a l’Agència Catalana del Consum de denúncies de casos de talls de subministrament que s’han produït des de l’entrada en vigor de la Llei 24/2015. Són només alguns exemples de les desenes de talls de subministrament que es continuen produint al dia d’avui a Catalunya.
Els talls són una clara infracció de l’aplicació de la Llei 24/2015, i la PAH i l’APE no podem esperar ni un sol dia més. Exigim a la Generalitat que sancioni a les empreses subministradores amb la potestat que li atorga la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya. Així mateix, fem una crida als ajuntaments de Catalunya per tal que es responsabilitzin de l’aplicació de la mateixa en els seus municipis, i apliquin les sancions pertinents, que recordem que poden arribar fins al milió d’euros, considerant la infracció com a una vulneració dels drets fonamentals. I per aquest motiu, avui hem presentat denúncies a l’Agència Catalana del Consum per tal que apliqui la llei i sancioni a qui la incompleix.
No podem tancar els ulls i permetre que les empreses subministradores continuïn eludint la seva responsabilitat en la pobresa energètica, deixant a més d’un 10% de la població sense l’accés als subministraments bàsics. Demanem valentia a les administracions, a la Generalitat i als ajuntaments. Ara mateix hi ha una llei que els protegeix, només cal aplicar-la i obligar a qui no ho vol fer.
No valen més excuses, la ILP, la Llei 24/2015 s’ha d’aplicar ja!
Ni set, ni fred ni foscor!
19 de novembre de 2015