L’anunci de l’aprovació del Decret Llei de Mesures Urgents en Matèria d’Habitatge demostra que el govern de Catalunya disposa de competències per mobilitzar cap al lloguer social els pisos buits propietat de la banca i per aturar la compra massiva d’immobles per part de fons voltor.
La mesura, però, tindrà un efecte molt limitat, ja que no afronta la problemàtica creixent dels desnonaments. En realitat, les “mesures d’urgència” que preveu el Govern formen part de la Llei pel Dret a l’Habitatge de 2007, i per tant, podrien haver-se aplicat fa més de 7 anys.
Davant la imminent aprovació del Decret Llei de Mesures Urgents en Matèria d’Habitatge, les entitats impulsores de la Iniciativa Legislativa Popular de Mesures Urgents per fer front a l’Emergència Habitacional i la Pobresa Energètica sol·licitem al Govern una reunió urgent per conèixer els detalls i poder així participar de manera informada en l’elaboració de les propostes.
La ILP d’Habitatge reivindica la necessitat de promoure mesures urgents a l’altura de la situació d’emergència habitacional que afecta Catalunya. Això significa d’una banda intervenir en el parc desocupat, gairebé 500.000 pisos a Catalunya, i d’una altra aturar els desallotjaments, siguin hipotecaris o per impagament de lloguer i impedir els talls de subministraments.
La PAH i l’Observatori DESC hem denunciat en nombroses ocasions la passivitat del govern davant l’adquisició per part de fons voltor d’immobles a preus de saldo que fàcilment podrien passar a formar part del parc d’habitatges socials. Totes dues entitats hem reiterat la possibilitat de les administracions d’aturar aquestes operacions en zones d’alta demanda residencial exercint el dret de tanteig i retracte previst a la Llei d’Habitatge de 2007. L’anunci del govern, però, arriba tard, ja que els bancs s’han desfet d’una part important dels pisos i solars de què disposaven. Ens preocupa també que les polítiques d’ajustament limitin la capacitat d’intervenir de forma decidida. Alhora, volem aprofitar per recordar que la mateixa Generalitat està malvenent patrimoni públic a fons voltor.
Pel que fa a la proposta de creació d’un Registre de Pisos Buits, mencionar que perquè aquest tingui sentit cal que incorpori tots els habitatges buits, començant pels que són propietat de bancs i fons voltor, amb independència de si provenen o no d’un procés d’execució hipotecària. El Govern no pot obviar els centenars de pisos buits en mans de promotores i fons voltor, que ni tan sols s’han arribat a comercialitzar, o el despropòsit que suposa la concentració de pisos buits per part de la SAREB.
De fet, el gruix de mesures que efectivament podrien fer front a la situació d’emergència habitacional estan previstes en la ILP d’Habitatge que va iniciar el tràmit al Parlament el passat mes de juliol de 2014. Una ILP que compta ja amb el suport de més de 40.000 signatures.
Amb l’anunci d’aquest Decret Llei el Govern reconeix el que la ciutadania fa anys que clama. Avui es pot acabar amb els desnonaments i garantir el dret a l’habitatge mitjançant l’expropiació de l’usdefruit dels milers de pisos buits que hi ha Catalunya en mans de les entitats financeres, immobiliàries i grans propietaris. Per fer-ho, però, no serà suficient amb mesures impulsades des de dalt que no compten amb la participació activa de la ciutadania organitzada. Sabem que avui es pot, i s’ha de fer.