https://farmaciachiclanapozo.com/

Assessorament 3 de setembre de 2019

Comencem el curs amb un nou assessorament col·lectiu, després d’un mes sense veure’ns. A l’assessorament d’avui han vingut dos casos nous, però reprenem també els casos d’altres companyes que ja fa temps que estan lluitant pels seus drets.

Comencem com sempre donant la benvinguda a totes les persones participants. Durant l’estiu hi ha hagut molta confusió sobre possibles talls de llum per part d’Endesa, ja que l’empresa va enviar una carta amenaçant a més de 200 municipis de Catalunya, que començaria a tallar el subministrament si els ajuntaments no pagaven el 50% del deute acumulat. Ens afanyem a negar aquestes afirmacions, ja que la Llei 24/2015, impulsada per la ciutadania, prohibeix aquest tipus de talls. Diferents administracions ja s’han posicionat públicament i de forma unitària contra aquestes amenaces d’Endesa i avisen que hi haurà sancions si Endesa realitza qualsevol cort il·legal.

El primer testimoniatge que escoltem és el de la Jessica, del barri de Sant Martí a Barcelona. Va ser estafada amb el lloguer de l’habitatge. Està sense aigua des de l’agost. Ara mateix no està empadronada, amb la qual cosa no pot acreditar que hi viu. Va fer el tràmit el 25 d’agost i està a l’espera que vinguin a fer la visita de comprovació. Li hem recordat que l’Ajuntament té un conveni amb Agbar en el qual es garanteix el subministrament d’aigua també a les persones que estan en un habitatge recuperat, però que per a això el padró és indispensable. Estarem a l’espera de com evoluciona el seu cas en el següent assessorament si aconsegueix el padró.

Seguidament exposen el seu cas la Daniela i el Cristian, del barri de Gràcia a Barcelona. Estan en un habitatge recuperat i ella està embarassada de 37 setmanes. Agbar els ha enviat una carta comunicant-los que han trobat frau en la connexió. Volen informar-se dels passos a seguir per regularitzar la seva situació. Els donem els mateixos consells que en el cas anterior, i insistim que en Serveis Socials i en el PAE tinguin constància de la seva situació, que és extremadament delicada.

També la Vicky de Sant Adrià de Besòs ens actualitza la seva situació. A l’agost va tenir dos talls de llum, saltant-se Endesa el principi de precaució recollit en la Llei 24/2015. Ella es va posar en contacte amb Serveis Socials i va anar a Endesa a reclamar. En el segon tall li van comunicar que l’Informe d’Exclusió Residencial no estava vigent, sinó que estava en tràmit de renovació i que tenia amenaça de tall per al 12/09/2018. Ha esbrinat que li falta per lliurar una documentació sobre el que cobra el seu fill. De totes maneres, li hem comentat que en cas de poder acreditar la seva situació, Serveis Socials el que ha de comunicar és precisament això, amb la qual cosa Endesa no pot tallar perquè encara s’està estudiant la seva situació, i davant el dubte, el principi de precaució precisament protegeix a les persones en situació de vulnerabilitat en aquestes ocasions d’impàs.

El Segundo i la Susana de Sant Just Desvern han vingut avui també a actualitzar el seu cas. Segueixen amb el deute amb Endesa, que li va ser exigit via judicial, i Legálitas segueix assetjant-los exigint el pagament. La seva advocada va presentar un recurs en el qual argumenta que per molt que la sentència digui que han de pagar, ells no tenen aquests diners, i en qualsevol cas no se’ls pot embargar una part del sou que és mínima per viure; i la necessitat d’unes quotes ajustades a la seva situació. Ens seguiran informant quan el jutge decideixi sobre la qüestió.

Finalment va parlar l’Olga, del barri de Bon Pastor a Barcelona. La seva situació amb els subministraments està solucionada. Té el seu informe d’exclusió residencial i encara que no està pagant factures no li poden tallar gràcies a la Llei 24/2015. El problema és que en l’última visita amb l’assistenta social, aquesta li va dir que havia d’intentar pagar a poc a poc. Li recordem que el primer és menjar i que el pagament de les factures no ho prioritzi si ha de cobrir altres necessitats imperants. En Serveis Socials li van dir que no podien ajudar-la econòmicament, i ella està sense recursos en esgotar una prestació que rebia. Una companya s’ofereix a fer-li un acompanyament en una nova visita amb l’assistenta, per intentar que li donin una mica de suport i seguiment més específic si s’escau.

Posteriorment vam tancar la part dels casos de l’assessorament i ens vam preparar per a una sessió de coordinació amb moltes ganes de fer valer els nostres drets més que mai, en aquest nou curs que s’ha iniciat amb una empresa volent saltar-se la Llei 24/2015. Seguim organitzades i determinades, i no ho permetrem.

Ni set, ni fred, ni foscor!