Són gairebé les 5 de la tarda i la gent va entrant a la FAVB, a comptagotes. Algunes cares mostren preocupació, un sistema que mercantilitza els subministraments bàsics les ha posat entre les cordes; d’altres, però, reflecteixen una espurna d’esperança, sabent que a dins trobaran un espai on sentir que no estan soles. Comencem un nou assessorament col·lectiu, amb la certesa que podem transformar la manera com ens relacionem amb els serveis bàsics. En aquest espai posem les persones al centre, lluitant per un model energètic més just, més humà.
El primer cas és el de l’Antonio, de Calafell, que ens comenta que ha anat a Serveis Socials per demanar el bo social i li han dit que allà no fan el tràmit. Li comentem que la sol·licitud l’ha de realitzar a la comercialitzadora. També comentem que podem realitzar un acompanyament per fer els tràmits necessaris.
Tot seguit, la Soukaina de Corbera de Llobregat ens explica que li accepten la instal·lació del comptador d’aigua, però que abans és necessari fer una obra de connexió a l’escomesa del carrer, que costaria aproximadament 1000 euros. Li han comentat que és ella la que ha de fer front al pagament d’aquesta quantitat per poder tenir el comptador. Li recomanem que parli amb Serveis Socials perquè gestioni aquesta situació i busqui una solució fent de mediador amb l’empresa. També li recomanem que faci les demandes a través d’instàncies municipals, per tenir una resposta oficial per escrit.
El Ladislao, company de lluites de la PAH de Lleida, ens comenta que ha renovat l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i que amb el tràmit l’obliguen a tramitar el bo social. Per altra banda, exposa que estant protegit amb l’IRER no li podran tallar el subministrament en cas d’impagament, però que pot acumular un deute i té dubtes sobre qui hi fa front. Pel que fa al bo social, expliquem que és un condicionant recent de la tramitació de l’IRER, sembla ser a petició de les comercialitzadores; i, per tant, serà necessari que el sol·liciti. De tota manera, no hi veiem inconvenient en què el demani i compti amb un descompte a les factures. Referent al deute acumulat, expliquem que l’any 2021 es va firmar un conveni entre la Generalitat i Endesa per fer front al pagament d’aquest deute. Actualment, es va negociant el pagament any a any i esperem que en algun moment es condoni l’acumulat l’any 2024.
La María Luisa de Sabadell, membre activa de l’APE, ens explica la seva experiència en la renovació del bo social. Comenta que primerament va aportar les dades de renda del 2024 i li van denegar la sol·licitud perquè havia d’aportar les dades de 2023. Un cop aportada la documentació del 2023, li han atorgat el descompte corresponent a vulnerable sever. També explica que no la van avisar amb prou temps per renovar i s’ha trobat un parell de mesos sense descompte a la factura. Ha entrat una reclamació a la comercialitzadora per aquest fet. Ens anirà informant de com va el procés.
El següent cas ens el porta la Pilar des de l’Hospitalet de Llobregat. Ens comenta que ha de renovar el bo social i que ha acumulat deute i té por que li tallin l’electricitat. Li expliquem que actualment les renovacions són automàtiques sempre i quan es mantinguin les condicions per accedir-hi o s’hagi renovat després del 31 de març de 2022. Per altra banda, li comentem que com que acumula deute, segurament té l’IRER que la protegeix contra els talls, però que no està de més renovar-lo a Serveis Socials; i que amb el bo social, actualment té doble protecció del tall per la moratòria estatal. També li expliquem, com en el cas explicat amb anterioritat, l’existència d’un conveni per fer front a la condonació dels deutes acumulats per l’aplicació de la llei catalana 24/2015.
L’Albert de Barcelona ens aporta informació sobre el seu cas. Ha rebut una multa per connexió irregular i li sembla desproporcionada. Li recomanem que faci una reclamació, primer a la companyia per tal que justifiquin la quantitat i quan tingui tota la informació per escrit, n’entri una altra a l’Agència Catalana del Consum.
Seguidament, la Montse d’Abrera ens comenta que ha rebut una carta explicant que la moratòria de talls s’acaba el 31 de desembre de 2024 i vol saber més informació al respecte. Li comentem que efectivament, de moment és així, tot i que pressionarem perquè s’allargui més temps. A la vegada, li recordem que està protegida per la llei catalana, la 24/2015, si té l’IRER.
L’últim cas és el de la Brenda de Barcelona. Ens comenta que ha canviat de pis recentment i ha rebut una factura de 800 euros que troba desproporcionada i no hi veu justificació, per això va entrar una reclamació a la companyia i ara està intranquil·la per si l’ha de pagar o no i si li tallaran el subministrament. Li comentem que mentre estigui en resolució la seva reclamació, la companyia no li pot tallar el subministrament. A la vegada, li recomanem que per estar més protegida pot sol·licitar l’IRER al Punt d’Assessorament Energètic de l’Ajuntament de Barcelona i també demanar el bo social.
Ha arribat el moment de plegar les cadires, de dir-nos adeu i agafar el camí de tornada a casa. Ho fem més animades, empoderades, sabent-nos capaces de fer front a qui mercantilitza els nostres drets. Ni set, ni fred, ni foscor!