Un dimecres més ens trobem a l’assessorament col·lectiu a la seu de la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona. Avui som moltes i la majoria en format presencial!
Comencem amb el cas d’en Rafa de l’Hospitalet de Llobregat. Ens explica que ha rebut una carta de Naturgy (de la comercialitzadora de mercat lliure), que en el seu cas tenia una tarifa referenciada a la tarifa TUR del mercat regulat (tarifa d’últim recurs, una tarifa fixa que es defineix cada trimestre). Ara Naturgy de mercat lliure deixarà d’oferir aquesta tarifa i l’informen d’aquest fet. Des de l’assemblea estem d’acord que és una comunicació i pràctica reprovable per part de Naturgy, ja que pot generar molta confusió. Des de l’assemblea se li recorda que estar a mercat lliure no li convé, menys encara si li treuen la tarifa TUR. Li recomanem que canviï a mercat regulat per poder tenir la tarifa TUR.
La Maria Alexandra de Riells i Viabrea va haver d’entregar la casa en què estava de lloguer i marxar a Tenerife per ajudar en tasques i cures familiars. En fer-ho, va donar de baixa tots els subministraments, i de la llum li comuniquen que han detectat un frau elèctric, cosa que mai li van dir prèviament. A més, li reclamen un deute de més de 30.000 euros. L’afectada comenta que no es pot fer càrrec d’aquest deute i que, a més, ella sempre ha pagat les factures. Li recomanem que demani advocat d’ofici en cas que la vulguin portar a judici, i que continuï venint a l’APE. A més, és recomanable que s’asseguri de tenir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), que en altres ocasions ens ha servit per condonar o negociar aquests deutes a la baixa. Sobretot cal que no signi res i digui sempre que no pot pagar aquest deute, de manera que en quedi constància (per mail, per exemple, si és el cas, o entregant documentació a les oficines) que no paga perquè no pot.
A en Lluís del Papiol li reclamen un deute del subministrament del gas per part d’Endesa, del pis de lloguer on viu. Ell no rebia factures ni tampoc informava de les lectures, però rebia les domiciliacions i les anava pagant. Mai va posar el gas al seu nom, la llum sí. Li comentem que sempre és recomanable, i a més és el nostre dret, posar els subministraments al nostre nom. Li recomanem també que pugui negociar perquè li condonin aquest deute, ja que és Endesa i ell estava en situació de vulnerabilitat en aquell moment, acollint-se al conveni signat entre Endesa i la Generalitat. Per tant, hauria de demostrar que tenia IRER.
La Rocío de Barcelona voldria accedir als descomptes de les factures que li puguin correspondre, però desconeix la informació sobre aquesta qüestió. Des de l’assemblea se li recomana demanar cita al PAE, el punt d’assessorament energètic municipal que li pertoqui segons el seu barri. Com que últimament estava sent un procés costós per a aconseguir cita i de vegades cal esperar força, l’animem que almenys els ajuts i descomptes a la factura de l’aigua els pugui anar avançant. Es comparteix amb ella el document per a sol·licitar el cànon social de l’ACA i al qual haurà d’adjuntar l’IRER. Un cop li apliquin aquesta quota amb descompte per al cànon social, també li aplicaran automàticament la tarifa social de l’aigua.
La Jaqueline de Balaguer es connecta online a l’assessorament perquè vol donar d’alta els subministraments d’aigua i llum. Ella viu en un pis del qual ha aconseguit negociar un lloguer social, i li comentem que amb el contracte del lloguer social hauria de poder fer l’alta. Caldrà veure si li demanen el Butlletí i que si no el pot pagar que demani suport a Serveis Socials o busqui algun instal·lador de confiança que li pugui fer a un preu més ajustat.
En Miguel de l’Hospitalet és el segon cop que ve. Ens va explicar l’anterior assessorament que tenia un deute acumulat i que malgrat haver intentat negociar-lo i fins i tot pagar-ho a poc a poc, no ha trobat cap entesa amb la companyia. Li vam recomanar que demanés l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i que si no podia pagar, que no li podrien tallar. També s’ha mogut per a demanar el bo social en mercat regulat i, de fet, aquesta gestió sí que l’ha pogut fer amb total èxit, així que l’animem que continuï per aquest camí d’empoderament sobre quins són els seus drets i que sobre el deute no podem fer més que esperar, que anualment les persones que estan amb Endesa, gràcies al conveni amb Endesa, haurien de veure els seus deutes condonats. Això sí, caldrà que revisi que té el seu IRER.
Finalment, acabem l’assessorament amb en Joaquín de Terrassa. Ens comparteix els problemes que està havent-hi al municipi per aconseguir el padró. Aquest tema és clau per a poder tramitar els comptadors socials, i ens pregunta per on caldria seguir o com poden fer més pressió perquè aquesta problemàtica se solucioni. L’animem a seguir fent visible aquesta vulneració a través de xarxes, així com a través d’instàncies i també amb altres col·lectius d’habitatge. Malgrat tot, ens comenta que el més difícil és aconseguir els comptadors de llum, que els comptadors socials d’aigua en principi s’estan instal·lant, tot i que amb comptagotes i que encara s’està lluny de cobrir a tothom qui els necessita.