Com cada dimecres de cada dues setmanes, ens trobem al carrer Obradors de Barcelona per un nou assessorament col·lectiu contra la pobresa energètica
El primer a compartir el seu cas és l’Anthony, de Barcelona, que ens explica que li han tallat l’aigua. Viu en un local amb set persones més, cinc de les quals són menors. Tots ells hi estan empadronats i, per això, li assenyalem que hi ha la possibilitat de demanar un comptador social d’aigua. Per iniciar la tramitació, ha de trucar o escriure un correu al Punt d’Assessorament Energètic (PAE).
En segon lloc, la Diana, de Barcelona, comparteix que li han tallat la llum. Com en el cas anterior, viu en un local. Tot i que s’hi va empadronar al desembre, li ha arribat una factura per la tramitació de l’alta del comptador i una refacturació de la llum hipotèticament consumida des del mes de març. Ja ha anat al PAE i li diem que cal insistir en el fet que es va empadronar al desembre. Per altra banda, les factures que li arriben ara són molt elevades. Com que té el carnet de família nombrosa, pot tenir accés al bo social, que li reduirà les factures.
En tercer lloc, la Cristina ens explica que aquest hivern ha rebut menys diners que l’any anterior pel bo social tèrmic. Això és un mecanisme actualment de competència autonòmica. Catalunya, durant un parell d’anys, va sumar la mateixa quantia que oferia l’Estat. En aquesta última anualitat, poden haver-hi hagut canvis en la despesa autonòmica, reduint-se i quedant-se només en l’autonòmica.
Per altra banda, ens pregunta com funcionen les bonificacions de l’aigua i l’excepció del cost de manteniment i les taxes. En aquest sentit, només cal tenir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial, que pot tramitar a través del PAE. Tanmateix, aclarim que algunes bonificacions només són per l’AMB, ja que depenen de l’operador. L’únic descompte unificat a Catalunya és pel cànon de l’aigua.
A continuació, una persona de Girona Social House explica el cas d’una dona a qui han tallat la llum, ja que la seva difunta mare tenia un deute amb la companyia. Després que cap companyia volgués fer-li l’alta, ho ha aconseguit amb Energia XXI. Li comentem que no hauria de tenir problemes per l’alta ni per tenir factures i el bo social.
Per acabar, tractem el cas d’una família ocupant en precari a qui han tallat la llum. Volen poder regularitzar un comptador social. Els expliquem que això seria possible, ja que Endesa va signar un conveni per casos com el seu, però la realitat és que no s’està complint.