Assessorament 22 de gener de 2025

Un dimecres més omplim la sala de la FAVB, al carrer Obradors, 8, de Barcelona per fer un nou assessorament col·lectiu contra la pobresa energètica

Comencem amb el cas del Javier, de Sant Just Desvern. Ens explica que, malauradament, va caure en un frau amb una suposada gestora de serveis tècnics. A causa d’una anomalia en la llum, li havia arribat una factura de 700 euros de Naturgy. En aquest context, uns tècnics li van oferir arreglar-li el servei per 600 euros i fer-li un contracte amb Endesa. Tanmateix, Endesa li ha confirmat que no té cap contracte amb ell i els tècnics que van oferir-li el servei ja no li contesten els missatges. En aquesta situació, li recomanem que conservi les proves de les converses i la factura que li van fer arribar, i que denunciï el cas. Es fa evident, però, que les dades del Javier no haurien d’haver pogut acabar en mans dels estafadors.

El següent cas és el de la Maria, que ens explica com una família porta un any i un mes sense aigua al municipi de Mont-roig del Camp. A causa de la seva situació de vulnerabilitat, s’havien vist obligades a ocupar un habitatge propietat d’un fons voltor. En aquest context, van disposar d’aigua fins que un dia sense previ avís la policia local es va personar per efectuar el tall. Tot i que voldrien pagar l’aigua i deixar de veure’s obligades a viure precàriament depenent d’una font, l’Ajuntament no vol instal·lar-los-hi un comptador social. Els comptadors socials d’aigua són una eina aprovada per l’AMB i alguns altres municipis catalans per poder garantir aquest servei bàsic en les situacions d’ocupació en precari. En la resta, el fre per poder assegurar aquest dret és la voluntat política. Des de l’APE, ens comprometem a oferir-los tot el nostre suport en iniciar un procés d’incidència política perquè l’ordenança municipal canviï i puguin exercir el seu dret d’accés a l’aigua i el sanejament.

A continuació, la Blanca, de Barcelona, ens relata que viu en el pis que havia compartit amb el seu marit, ara difunt, i és propietat dels fills d’ell, que la volen fer fora. Tenint en compte que ara ella és pensionista, li està costant trobar un pis de lloguer. Mentrestant, li preocupa que tingui problemes amb els subministraments perquè la titularitat i el compte corrent associat eren els d’ell. Pel que fa a l’aigua, ens explica que li demanen que validi que és la propietària o llogatera del pis per poder canviar la titularitat o el compte associat. Li recomanem que acudeixi a la companyia d’aigua explicant la situació i que demani desvincular el compte corrent del seu marit, ocupant-se ella de pagar les factures al caixer.

Continuem amb la Clara, de Cornellà, que ens explica que es troba en situació de vulnerabilitat per violència de gènere. En el seu cas, va entrar a viure en un pis de lloguer l’any 2021 i Endesa no li va emetre les factures fins al maig. Durant aquest període, ella havia arribat a posar dues reclamacions. Malgrat això, li van arribar totes de cop i encara arrossega un deute de més de 2.000 euros. Per això, ha rebut assetjament telefònic i per correu electrònic. Ha vingut a l’assessorament perquè el que més li preocupa és que l’han amenaçat de portar-la a judici. En aquest sentit, li fem saber que ha fet bé d’acudir a l’assessorament, ja que moltes de les persones presents han passat pel mateix i coneixen de primera mà l’angoixa que generen les empreses de recobrament en la seva pràctica il·legal. En aquest sentit, li diem que està emparada per l’IRER i que en cap cas poden tallar-li la llum pel seu deute. A més a més, li fem saber com recentment vam aconseguir nosaltres portar a judici, i guanyar-lo, a una companyia de recobrament que estava amenaçant amb accions legals a una de les integrants de l’assemblea.

La següent és la Maria Luisa, de Sabadell, que ens explica actualitza respecte a la seva situació. Encara espera la resolució d’una reclamació que va posar a Endesa. Durant dues setmanes va quedar descoberta del Bo Social perquè no la van avisar a temps que calia renovar-lo. La companyia considera que posant a la factura la data de caducitat del bo ja n’hi ha prou, però la llei estableix que hi ha d’haver una carta adjunta que notifiqui la necessitat de renovació. L’ajudarem a presentar una nova reclamació a la CNMC i al Síndic de Greuges.

Per acabar, l’Elena, de Terrassa comparteix amb nosaltres que fa dos mesos que està rebent d’Endesa (novembre i gener) unes factures molt altes de llum. L’eficiència energètica del seu pis és molt baixa, però es troba en una situació que fa un ús mínim de la llum. Ha acudit a l’assessorament perquè vol saber si aquestes dues últimes factures poden ser un error. En primer lloc, li aconsellem que torni al següent assessorament amb les factures i, en segon lloc, li fem saber que pot millorar les condicions en què viu si tramita l’IRER i el bo social. Des de l’Ofimape de Terrassa la poden ajudar.