Assessorament 18 de setembre de 2024

Han passat dues setmanes des del darrer assessorament. La vulneració de drets no s’atura i mentre sigui així, seguirem plantant cara per exigir el seu compliment!

Un cop hem presentat l’APE i hem donat la benvinguda i algunes informacions d’interès a totes les assistents, entrem als casos d’avui.

El primer és el del Carlos de Ripollet, qui ha acumulat un deute amb la comercialitzadora d’electricitat i com que no ho ha pagat li han tallat el subministrament. Ens comenta que justament ahir va anar a Serveis Socials d’urgència per demanar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), que protegeix les persones vulnerables de talls de subministrament en cas d’impagament. Paral·lelament, ha començat els tràmits per sol·licitar el bo social. Comentem que amb aquestes accions està encaminat per recuperar el subministrament en qüestió d’hores i que anem veient com evoluciona en els pròxims assessoraments.

El següent cas és una actualització, la de la Irina de Barcelona. Ja han començat els tràmits per posar al seu nom el contracte del subministrament i sembla que tot és correcte perquè també tenen el Butlletí de Reconeixement d’Instal·lacions Elèctriques per si els hi poguessin demanar.

El José Luis de Barcelona ens comenta que rep trucades d’una empresa de recobrament d’Endesa i que li han intentat tallar. Per tal de saber si està protegit li preguntem si té actualitzat l’IRER o té aplicat el bo social. En aquest segon cas, existeix actualment una moratòria de talls a nivell estatal que protegeix a les persones que tenen el bo social. Pel que fa a l’IRER no sap si el té i, per tant, li recomanem que vagi al Punt d’Assessorament Energètic de l’Ajuntament de Barcelona per demanar-lo; i en el cas del bo social, ens comenta que li han denegat. Li comentem que seria interessant saber els motius pels quals li han denegat i si pot tenir la resposta per escrit.

Tot seguit, la Mari Carmen de Barcelona ens exposa el seu cas. Viu en una residència de l’Ajuntament de Barcelona i fa temps que acumula deute per impagament de factures de l’electricitat i està preocupada per les possibles conseqüències. Li comentem que si té l’IRER i el bo social, està protegida contra el tall doblement. Com que no està segura que tingui l’IRER, li recomanem que demani hora al PAE per assegurar-se que el té o en cas negatiu, sol·licitar-lo. També li comentem que el març del 2021 la Generalitat de Catalunya va firmar un conveni amb Endesa per condonar els deutes acumulats per les famílies vulnerables a través de la protecció que proporciona l’IRER (per la Llei 24/2015). El deute posterior al 2021 es va condonant any a any i, per tant, el seu pot ser que arribi un moment en què sigui condonat.

L’Alo ens porta un cas des de la Xarxa d’Habitatge de la Sagrera, a Barcelona. Es tracta d’una família que està ocupant un local comercial i que a través del PAE li han proporcionat els comptadors, però ara té factures molt altes i no ho entenen si es tracta de “comptadors socials”; i també rep avisos de tall. També comenta que el comptador d’aigua és per règim comercial i no habitacional, ja que no té cèdula d’habitabilitat. Aquest últim tema, l’estan gestionant a través d’una associació d’arquitectes que pot fer un certificat que podria ser igual de vàlid que la cèdula per demanar el canvi de règim del comptador. Li comentem que encara que rebin el nom de “comptadors socials” són uns comptadors exactament igual que la resta, l’única diferència és que s’instal·len sense títol habilitant; però es factura el subministrament de la mateixa manera que la resta. Per altra banda, com que ha anat al PAE i li han instal·lat el comptador, segur que té l’IRER i, per tant, que no es preocupi per possibles talls per impagament, encara que rebi avisos de tall. No coneixíem la possibilitat que ens presenta sobre el certificat que té validesa equiparable a una cèdula d’habitabilitat. Estarem expectants sobre aquest tema. Ens emplacem d’aquí a dues setmanes per rebre novetats.

L’Horacio, qui ja és un habitual als assessoraments de l’APE, ve des de Badalona i ens actualitza el seu cas. Ens comenta que rep factures d’aigua amb valors propers a 0 i, per tant, sembla que té les bonificacions aplicades, tot i que no ho podem veure perquè no ha portat les factures. Comentem que en el pròxim assessorament porti les factures i ho podrem comprovar.

El següent cas és el de la Rosa de Barcelona, qui ja havia vingut abans de la parada estival. Comenta que té el bo social amb un descompte del 80%, però que rep factures de l’aigua molt altes. També ens diu que té hora per anar al PAE. Comentem que podem esperar a la visita al PAE per veure si li optimitzen les factures d’aigua i que si no vol esperar, pot fer els tràmits ella mateixa.

L’Alexandra també retorna després de les vacances i ens actualitza el seu cas. Comenta que ha aconseguit el bo social, però que rep factures molt altes, a la vegada que rep trucades reclamant-li el deute acumulat. Comentem que el pròxim dia vingui presencial i porti les factures per si hi ha algun aspecte que ajudi a optimitzar-les encara més. Per altra banda, comenta que té l’IRER i, per tant, no li haurien d’estar trucant. Instarem a la companyia a no fer-li més trucades per ser persona acreditada com a vulnerable.

El pròxim cas arriba des d’Esparreguera i és el de la Sonia. Està ocupant i ha aconseguit un comptador social amb l’ajuda de l’Ajuntament, però no ha passat el mateix amb l’aigua i ara es troba que li han tallat. Pressionarem a l’Ajuntament i l’empresa de l’aigua perquè solucionin aquest problema i li instal·lin un comptador.

L’últim cas d’aquest assessorament és el de la Mireia de l’Hospitalet de Llobregat. Li han tallat el subministrament per impagament. Com que està a nom d’una altra persona, no pot protegir-se del tall mitjançant l’IRER. Comentem que ha de fer un canvi de nom i presentar l’IRER a la companyia per reconnectar-la.

Continuem endavant, tot i el nombre de casos que s’apropen a l’APE. Si et sents interpel·lada per aquesta realitat, no dubtis a assistir al pròxim assessorament.