Bitpro Pulse Bitpro Pulse

Assessorament 29 de maig de 2024

Ens trobem aquí passades dues setmanes del darrer assessorament. Després de donar la benvinguda i comentar els èxits aconseguits per l’APE, donem principi a una nova jornada.

El primer cas ens el porta el David de Cornellà, qui ens explica que dues persones de l’empresa Tradivel han anat a casa seva a tallar-li el gas; ell, desconeixent aquesta empresa, no els ha permès accedir a l’habitatge. Després de l’episodi, s’ha acostat al departament d’Eficiència Energètica de l’Ajuntament de Cornellà per comunicar-los això i consultar-los sobre la seva situació, ja que ell posseïa l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), però aquests li han confirmat que l’IRER està vençut, per la qual cosa ha de tornar a tramitar-ho. Des de l’APE li comentem que a més haurà de canviar-se al mercat regulat per poder sol·licitar el bo social, ja que veient les seves factures de Naturgy, avui dia es troba al mercat lliure.

L’Ágata de Manresa viu a casa de lloguer social, li han tallat la llum perquè tenia el comptador punxat; l’empresa Xoom energia li va comunicar que per a la reconnexió havia d’esmenar l’avaria, i després li enviarien la multa, multa que ella estava disposada a pagar. Tot i això, en rebre-la s’ha emportat una gran sorpresa, ja que aquesta sembla ser massa elevada. Per calcular-la, l’empresa aplica una fórmula on considera que per un any durant 6 hores s’ha consumit el màxim de la potència contractada. La potència contractada d’Ágata és de 3,3 kW, segons ens informa, però semblen haver pres una potència propera als 14 kW. En rebre aquest import, presenta un recurs a la Generalitat de Catalunya, sol·licitant una explicació sobre els fets; mentrestant, Xoom energia li ha esmentat que no li cobrarà el deute fins que no hi hagi una resolució del departament del consumidor. Se li aconsella esperar la resposta. Si no surt bé, que vagi a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i que torni a la pròxima reunió per a mantenir-nos al corrent de la situació.

El cas de la Malika de Barcelona és una actualització. L’hem ajudat a fer un reclam per una factura de 400 euros que havia rebut, on crèiem que hi havia un error. Se li comunica que Endesa ens ha sol·licitat una identificació de la seva persona (NIE), la qual ens proporciona en el moment per poder avançar amb la reclamació.

El cas següent també és una actualització. El Modlamin de Viladamat, viu a un pis ocupat, es troba sense aigua i ha rebut una multa per connexió irregular d’electricitat. Ha intentat sol·licitar l’IRER, però li ho han denegat, esmentant que no compleix amb els requisits; recomanat per l’assemblea, va tornar a anar al consell comarcal i li han passat a serveis socials, però l’assistent social tampoc no li ha volgut fer l’informe. Se li aconsella sol·licitar una justificació per escrit de per què no compleix els requisits.

La Nicole de l’Hospitalet viu amb la seva mare en un pis de lloguer social. Arran de la mort del seu pare, tenen un deute en l’habitatge; per a refinançar aquest deute, Habitatge li sol·licita les últimes factures pagades de gas, aigua i llum, però en el cas d’aquesta última no tenen factura, ja que tenen el servei tallat per deute. Han intentat sol·licitar la reconnexió, però els han esmentat que prèviament han de fer el canvi de titularitat i pagar el deute. Com que ens esmenta que la seva mare té un informe de vulnerabilitat, acordem un acompanyament per ajudar-les a sol·licitar l’alta amb Energia XXI.

El Ricky de Pallars manifesta el desig de sol·licitar el comptador social d’aigua i electricitat. Ens explica que ja ha intentat demanar l’IRER, però li han dit que no compleix amb les condicions; se li recomana mirar a la nostra pàgina els documents útils i adaptar-los al seu cas per poder presentar-los al consell comarcal o a l’ajuntament.

L’Ana viu en un pis usurpat a Corbera. Està sense aigua des del 2019, però per posar el comptador li diuen que ha de pagar l’obra que suposa la col·locació d’aquest; ella té intencions de pagar, però no pot fer front a tota la despesa. Li aconsellem que acudeixi a serveis socials esmentant-ho, esperant que puguin ajudar-la.

El cas següent és una actualització. Finalment, a la Badia, de Terrassa, hi han instal·lat el comptador social; estem feliços d’un nou èxit aconseguit. Però no totes són bones notícies, lamentablement li ha arribat una ordre de desnonament per a l’octubre, se li aconsella que s’acosti a la PAH de Terrassa per tenir-ne més informació.

La Lucila, de Barcelona i que ve per primera vegada, ens comenta que té un deute d’electricitat anterior al 2021 d’un pis on la van desnonar. Per a aquest contracte ella tenia l’IRER, per la qual cosa li vam comentar que és molt probable que estigui condonada, però com que no té accés al correu associat al compte, no sap amb certesa l’estat d’aquest deute; li aconsellem acostar-se a Endesa a preguntar per aquesta.

I anem arribant als darrers casos d’aquesta jornada, amb l’Alejandra de Sant Feliu, a qui havíem acompanyat a Endesa per tramitar el bo social unes setmanes enrere. Li faltava acostar un document a les oficines de l’empresa, però ens explica que al moment del lliurament li han tornat a repetir la incompatibilitat entre plaques solars i bo social, però, li han rebut la documentació i li han sol·licitat un document addicional relacionat a l’adreça del domicili. Li aconsellem que aporti tot i esperi una resposta formal, de ser necessari sol·licitar aquesta resposta per escrit en cas de rebuig, ja que considerem que no és vàlida aquesta incompatibilitat que esmenten des de l’empresa.

La Sandra de Lleida es comunica en línia. Ens comenta un cas una mica particular, han estat rebent avisos de tall de l’empresa Aigües de Lleida; comenten que estan fent talls per bloc a causa d’un deute de fa anys que ni tan sols pertany als veïns que actualment hi habiten. Addicionalment, hi ha veïns que sí que paguen regularment el servei i tenen un contracte amb l’empresa, però a les cartes esmenten que tallaran de manera general el subministrament a tot el bloc. S’han acostat a les oficines i l’únic acord que els proposen és pagar la meitat del deute, cosa que és inviable. Ens comprometem a esbrinar sobre el tema i ella a tornar a la pròxima reunió per mantenir-nos informades.

I amb aquest darrer cas, donem per finalitzada la jornada d’avui, una trobada més de suport per combatre la pobresa energètica. Ens retrobarem d’aquí a dues setmanes!