Bitpro Pulse Bitpro Pulse

Assessorament 8 de maig de 2024

Després dels canvis d’agenda que hem tingut per la celebració del dia de la classe treballadora, 1 de maig; tornem per lluitar pels drets de tots i totes amb un nou assessorament col·lectiu

Un cop hem fet un repàs del que és l’APE i el que hem aconseguit, el Modlamin de Viladamat ens parla del seu cas, el primer de la tarda. Viu en un pis ocupant, es troba sense aigua i ha rebut una multa per connexió irregular d’electricitat. Ha provat de demanar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) però des de Serveis Socials li han denegat, al·legant que sobrepassa el llindar. Per una altra banda, ha rebut una carta de l’Ajuntament que valida la instal·lació d’un comptador social elèctric al seu habitatge. Cometem que l’IRER és la porta d’entrada a comptadors socials i per tant, imprescindible. Sembla que pels seus ingressos, estaria dins de la protecció. Li proposem que entri una reclamació al Síndic per intentar desencallar l’obtenció de l’IRER, per posteriorment, sol·licitar els comptadors socials d’aigua i electricitat.

L’Eduard de Barcelona ens actualitza el seu cas: Li van trobar una irregularitat al comptador i li van facturar uns 2500 euros. Ha demanat l’expedient a la distribuïdora i no li han enviat. Li recomanem que entri una reclamació a l’Agència Catalana del Consum. Per altra banda, ens comenta que ha contractat l’electricitat al mercat regulat, tal i com li vam indicar.

El següent cas és el de la Saida, de Barcelona. Li ha arribat un avís de tall de subministrament per impagament i està preocupada. Comprovem que té el bo social aplicat i li expliquem que actualment existeix una moratòria de tall estatal que protegeix del tall per impagament a tothom que el tingui. Per altra banda, li recomanem que demani l’IRER al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) de l’Ajuntament de Barcelona.

L’Horacio de Badalona ens aporta més informació del seu cas. Sospita que l’han canviat d’empresa comercialitzadora del subministrament d’electricitat perquè va rebre una trucada que li ha creat neguit. Li recomanem, per una banda que contracti el servei al mercat regulat i demani el bo social i per això, programem un acompanyament amb ell; i per l’altra, que demani l’IRER a Serveis Socials.

La següent a parlar és la Badia de Terrassa que ens aporta més informació. Va intentar entrar per instància la sol·licitud de comptador social d’aigua perquè actualment es troba sense subministrament regularitzat, però sembla que no s’ha entrat correctament perquè no té un número de registre. Li comentem que entri per instància el nostre document útil i que amb això ja serà suficient perquè li instal·lin el comptador.

La Malika de Barcelona està molt preocupada perquè li arriben factures molt altes que no pot pagar. Ens comenta que té IRER. Li expliquem que amb l’informe està protegida del tall de subministrament per impagament gràcies a la llei 24/2015 i que si veu que no pot pagar perquè ha de fer front a despeses més necessàries com l’alimentació o el lloguer, doncs que té la possibilitat de fer-ho. Es tracta d’una decisió personal. També li expliquem que al març de 2021, Endesa va firmar un conveni amb la Generalitat de Catalunya per condonar el deute acumulat per les famílies amb impagaments acumulats. Actualment es va condonant any a any i la previsió és que segueixi així. Li comentem per si és d’ajuda saber que potser en algun moment el deute acumulat per l’impagament de factures és condonat.

El següent cas és el de l’Alexandra de Barcelona que té factures molt altes. Al formar part d’un edifici on hi ha plaques solars, ha intentat demanar el bo social i li han denegat al·legant que ha de triar entre gaudir de l’electricitat generada per les plaques o tenir el bo social. Estem segures que això no és així i programem un acompanyament a la comercialitzadora per demanar el bo social.

L’últim cas ens el porta el Mario de Barcelona que viu en un pis ocupat i vol regularitzar els subministraments. Li recomanem que faci les gestions al PAE.

Punt i final per avui. Al haver celebrat l’1 de maig, ens retrobem la setmana que ve amb més energia per combatre la pobresa energètica.