Bitpro Pulse Bitpro Pulse

Assessorament 15 de novembre de 2023

Han passat dues setmanes i ens disposem a realitzar un assessorament col·lectiu més, pilar fonamental a l’APE, que ha merescut el reconeixement europeu d’innovació social

Sabem que aquestes assemblees serveixen com a comunitat de suport mutu i empoderament entre iguals, mobilitzant la seva agència col·lectiva i individual; i permeten a les persones recuperar la seva dignitat.

Comencem els casos amb el de l’Encarna de Gavà, qui ens porta una actualització. En el moment de la revisió de la instal·lació de gas, la companyia va detectar algunes irregularitats que va reparar i com a comprovant va enviar les fotos que demostraven les actuacions, però la companyia li demana un certificat fet per un professional assegurant que s’han realitzat. Està en contacte amb diferents professionals per veure com ho pot resoldre.

La Gisela porta el cas d’una dona del sindicat d’habitatge de Badalona, la qual viu ocupant un local sense cèdula d’habitabilitat i pregunta per la possibilitat de regularitzar el subministrament, comptant que la instal·lació d’electricitat no està feta. Li comentem que es tractaria d’un procés molt car i sense moltes garanties d’èxit i posem en dubte si val la pena tirar-lo endavant a causa de la seva situació temporal en l’àmbit habitacional.

La Mercè de Martorell està a l’atur i es troba amb dificultats per pagar les factures i vol saber quins mecanismes té per reduir els costos associats. Li expliquem que per l’electricitat existeix el bo social i li recomanem que pel gas contracti el subministrament al mercat regulat.

El següent cas arriba des de Barcelona i és el de la Fatima, que ha vist com la fundació que li lloga el pis ha canviat el nom dels contractes de subministrament, deixant-la sense possibilitat d’accedir al bo social. Li recomanem que el millor per seguir endavant és contactar amb la fundació per saber els motius i la voluntat d’aquest canvi i posteriorment marcar noves passes.

Des de l’Hospitalet, la Laura ens explica el seu cas sobre una factura d’aigua molt elevada. Ha aconseguit, a través de Serveis Socials, tenir el subministrament regularitzat amb un comptador al seu pis en règim d’ocupació, després d’haver patit talls del subministrament. Ara ha rebut una factura molt alta i no sap de què es tracta. En veure-la, tot fa indicar que es tracta d’una fuita. Li recomanem que demani la factura al professional que li arregli, perquè posteriorment es pot demanar a la companyia que la pagui, presentant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), que ja té en possessió perquè és un document necessari per tenir un comptador social d’aigua.

Tot seguit, la Rocío de Barcelona ens actualitza el seu cas sobre optimització de les factures. Va demanar cita al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) i li han donat pel gener. A la vegada, ens comenta que el seu IRER caduca al desembre. Li recomanem un parell de processos: per una banda, que informi el PAE que el seu IRER està a punt de caducar per si li avancen la cita; i per l’altra, que faci les gestions per aconseguir les diferents bonificacions a les factures dels subministraments pel seu compte. Li expliquem el procediment per demanar el bo social a la companyia elèctrica.

La Vicky de Sant Adrià del Besòs, membre activa de l’APE des de fa anys, ens explica que es canvia de pis i vol saber els tràmits per canviar el nom dels contractes dels subministraments del nou pis i si és necessari fer butlletins d’instal·lacions o altres procediments que encareixin el procés. Ens comenta que encara no ha firmat el contracte del nou pis. Li comentem que un cop el tingui signat i ja pugui entrar al nou pis farem un acompanyament a les companyies subministradores per tal de fer els tràmits necessaris per posar els contractes al seu nom; en cas d’haver-hi subministraments actius a la nova residència, el tràmit seria un canvi de nom; si, al contrari, no hi ha subministraments, caldria fer una alta nova. Aprofitem per recordar que quan canviem de pis, és important, canviar de nom els contractes del pis anterior i que no constem com a titulars.

La Blanca de Barcelona ens comenta que a través del PAE va aconseguir un comptador d’electricitat i patia per si la primera factura li cobressin directament des del banc, però com que no té diners, no apareix com a cobrada. El primer que li recomanem és treure la domiciliació de les factures al seu compte corrent i així ella mateixa decideix sobre el pagament de les factures i evita que li cobrin directament del banc. Pel tema del gas, ens explica que no li han pogut instal·lar un comptador perquè la paret no és prou resistent. Li recomanem que demani un pressupost per saber l’envergadura de l’actuació, i com a alternativa, expliquem que hi ha persones que han adaptat el seu sistema de gas ciutat a funcionar amb gas butà mitjançant bombones. Amb ambdós pressupostos podrà decidir quina de les dues opcions li sembla millor per la seva situació.

Finalment, la Melanie ens comenta que està fent una investigació a la universitat sobre pobresa energètica i li agradaria tenir una entrevista amb nosaltres. Ens emplacem a parlar-ho amb més calma i saber exactament les seves necessitats. A l’APE sempre estem obertes a aquest tipus de sol·licituds.

Un dimecres més, un assessorament més. Hem rebut aquest premi que ens dona força per seguir lluitant, però tant de bo que els assessoraments no existissin, significaria que tenim els drets energètics garantits: ni set, ni fred, ni foscor!