Assessorament 18 d’octubre de 2023

Avui és dimecres i ens trobem a la FAVB per un nou assessorament col·lectiu. Comencem una mica tard perquè hem estat ultimant els preparatius per a l’acció a Madrid

La primera persona a exposar el seu cas és l’Encarna de Gavà, que ens recorda que l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) s’ha de renovar cada any i cal que sigui la pròpia persona interessada a recordar-ho, ja que Serveis Socials no ens avisarà. A més, ens comenta que li van fer la revisió de la instal·lació de gas obligatòria i li van trobar deficiències a solucionar. Les va reparar i va enviar les fotos a la companyia, però li demanen que se certifiqui el treball fet. Ens encomanem la tasca de buscar alguna persona que ho pugui certificar.

L’Elena de Sant Adrià del Besòs ens comenta que ha rebut un avís de recordatori del deute per part d’Endesa i ens pregunta per la possibilitat de condonar-lo, ja que des del març de 2023 té l’IRER. Li comentem que el conveni amb Endesa contempla la condonació en els casos que existeixi IRER durant el període reclamat, però també que algunes companyes han aconseguit condonar el deute dels anys anteriors amb un certificat de Serveis Socials que garanteix que la persona estava en situació de vulnerabilitat durant el període que li reclamen el deute. Li recomanem que provi la condonació per aquesta segona via.

Seguidament, el Mariano de Barcelona, ens actualitza el seu cas. Té comptador d’electricitat i ens pregunta per la manera de tramitar el Butlletí de Reconeixement d’Instal·lacions Elèctriques (BRIE), anteriorment conegut com a butlletí blau. Li comentem que normalment és necessari per a altes de comptadors o altres tràmits i que si no li reclamen, és millor no tramitar-lo perquè és un cost innecessari.

El Francisco de Barcelona ens actualitza el seu cas i el del Gonzalo, que han anat al Punt d’Assessorament Energètic a fer els tràmits. Ell ha aconseguit alta nova de gas i electricitat i optimitzar les factures; i el Gonzalo està amb els tràmits corresponents.

El següent cas és el del Boubaker de Martorell, que ens comenta que està vivint a un pis del qual ha aconseguit tenir un lloguer social i ens pregunta com donar d’alta l’electricitat. Ens comenta que té un deute acumulat anteriorment en aquest mateix punt de subministrament i que ha tramitat l’IRER. Li recomanem que tramiti la instal·lació del comptador amb la companyia i que en el moment de demanar-ho, aporti l’IRER. D’aquesta manera, s’acredita que la persona està en situació de vulnerabilitat i no pot fer front al deute, a la vegada que existeix la voluntat de regularitzar el subministrament, i així, la companyia no posarà impediments a la instal·lació del comptador.

L’últim cas és el del Miguel de l’Hospitalet de Llobregat, qui té un deute amb Endesa el qual va pagant a poc a poc. Té l’IRER i es tracta d’un subministrament essencial, de tal manera que no li poden tallar el subministrament. També ens comenta que ha començat els tràmits pel bo social, ja que actualment es troba amb la comercialitzadora del mercat lliure. Li recomanem que no pagui el deute, perquè és probable que li condonin més endavant, gràcies al conveni firmat entre l’Administració i Endesa.

Això és tot per avui. D’aquí a dues setmanes és festiu, per tant, ens retrobem en tres setmanes!