Tornem als assessoraments col·lectius després d’un mes de descans per carregar piles. La pobresa energètica no descansa a l’estiu!
La Jonita de Barcelona ens porta el primer cas. Està ocupant un local amb menors a càrrec seu i vol saber com tenir comptadors d’aigua i electricitat. Li expliquem que pot fer la sol·licitud al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) de l’Ajuntament que li pertoqui per districte. Amb el padró i l’informe d’urgència social li poden instal·lar els comptadors.
Tot seguit, la Sukaina de Corbera de Llobregat ha provat de fer un canvi de nom al contracte de l’electricitat, però com que hi ha un deute associat, la companyia no li permet. Li expliquem que pot fer el canvi de nom a la companyia, millor en persona, amb l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i una factura recent, per tal d’al·legar que hi ha contracte en vigor i que es tracta d’una persona que no pot fer front al pagament del deute. Com que no té l’IRER, abans l’haurà de demanar a Serveis Socials.
El José de Barcelona ja és un habitual als nostres assessoraments i avui ens posa al dia dels diferents fronts que té oberts. Per una banda, va pagar el lloguer del comptador que li va arribar per carta i ara vol demanar-ne l’exempció. Li comentem que abans ha de tenir l’IRER. També ens comenta que ha cobrat el bo social tèrmic. Ho celebrem. Fa unes setmanes havia presentat una queixa al Síndic de Greuges per assetjament telefònic per part d’empreses de recobrament, que no li van acceptar. Li recomanem que ho torni a presentar, ja que és probable que ara sí que li acceptin.
Parlant d’assetjament telefònic, el Mohamed, membre actiu de l’APE, ens comenta que encara li truquen 5 o 6 vegades al dia per reclamar-li el deute. Va entrar una queixa al Síndic, però no paren. Li recomanem paciència per veure si les trucades paren amb el transcurs dels dies i la tramitació de la queixa per part del Síndic, si no, tornar-hi i presentar una nova reclamació.
La Margarita també és una habitual dels nostres assessoraments i ens comenta que ha rebut factures sorprenentment baixes, tot i que ha posat l’aire condicionat, i té por que li facturin a posteriori. Les revisem i no es veu res que no sigui normal: té un descompte del bo social del 80% i un consum normal per l’època. També mostra certa preocupació perquè ha de renovar l’IRER al PAE, que ja el té caducat, i no li donen hora. La tranquil·litzem dient-li que està igualment protegida contra el tall al tenir bo social, ja que fins a finals d’any està en vigor la moratòria estatal de talls.
El Francisco ens actualitza el seu cas i el del Gonzalo. El Gonzalo ha contractat l’electricitat i el gas al mercat regulat i ha aconseguit totes les bonificacions de l’aigua. Té hora amb el PAE per demanar el bo social. El Francisco va anar al PAE per tramitar l’IRER, que ja el té, i demanar una alta nova tant a l’electricitat com al gas, les quals li han notificat que li instal·laran els comptadors respectius. També, des del PAE li han comentat que demanaran el bo social.
El Marc, lluitador incansable de l’APE des de Vic, ens comenta que l’estan assetjant per reclamar-li un deute que té amb Naturgy. Li recomanem que posi una queixa al Síndic de Greuges, que en altres casos ha donat com a resultat l’aturada de trucades per part de les empreses de recobrament.
El Mariano ens actualitza el seu cas. Ha aconseguit un comptador d’electricitat a través del PAE i li tramitaran el bo social. Ens sentim alegres de l’avenç del cas i li recomanem que si vol agilitzar els tràmits, que demani ell mateix a les oficines de la companyia el bo social.
L’últim cas ens el porta el José Antonio des de Barberà del Vallès. Es tracta d’un company de la PAH que està ocupant i té menors a càrrec i que no té electricitat al pis. A més, ha demanat l’IRER i li han negat. Li diem que Serveis Socials no pot negar l’IRER si compleix els requisits. Si novament li deneguen, ja farem alguna campanya de pressió. Posteriorment, que entri per instància la sol·licitud del comptador social d’electricitat, seguint els passos que estan explicats a la nostra web.
Finalment, rebem la companya Yolanda amb gran alegria per la resolució del judici als cobradors d’Endesa que la van assetjar. Ha sigut una lluita llarga i constant que ha donat fruit i que ens dona ales per continuar persistint. Ni set, ni fred, ni foscor!