https://farmaciachiclanapozo.com/

Assessorament 12 de juliol de 2023

Ens trobem un dimecres més per empoderar-nos en la garantia dels nostres drets energètics amb un nou assessorament col·lectiu.

La Míriam de Barcelona ens porta el primer cas. Fa un any que li van tallar la llum i pagant li van reconnectar. Fa uns mesos que no pot pagar les factures i no vol trobar-se un altre cop sense llum. Li recomanem que demani hora al Punt d’Assessorament Energètic (PAE) per demanar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) que protegeix dels talls de subministrament en cas d’impagament. A la vegada li recomanem que contracti els subministraments al mercat regulat i demani el bo social.

L’Elena de Sant Adrià del Besòs ens explica que en veure unes factures tan altes i acumular deute, ja que té l’IRER, es va sentir molt aclaparada fins al punt de donar-se de baixa de l’electricitat. Li expliquem la trajectòria de l’APE, la Llei 24/2015 que neix per protegir del tall i que amb empoderament moltes persones han aconseguit fer front a les factures abusives de les empreses. El nostre suggeriment és que es doni d’alta, ja que hi ha mecanismes que hem assolit gràcies a la nostra lluita, com la llei o la condonació del deute, que poden ajudar a afrontar els impagaments sense que et tallin la llum.

El Manel de Montcada ha rebut trucades per pagar el deute acumulat i està preocupat per no poder pagar les factures. Li recomanem que canvi el seu contracte a mercat regulat i demani el bo social. Per fer aquest segon tràmit caldrà que demani a Afers Socials de la Generalitat un certificat de discapacitat.

El José ens actualitza el seu cas. Va posar una queixa al Síndic de Greuges per assetjament telefònic, però no li van acceptar, van considerar que la demanda era molt baixa i la podia pagar. Comentem que parlarem amb el Síndic per assabentar-nos d’aquest canvi de criteri i demanar que acceptin aquest tipus de queixes. A la vegada, seria interessant contactar amb la companyia perquè tinguin present que es tracta d’una persona vulnerable.

El següent cas és el de l’Imma que ens l’actualitza. Va fer una queixa a Consum per haver rebut una multa per manipulació del comptador, però que no ha prosperat. Ens comenta que si vol continuar amb el procés, hauria de fer un recurs d’alçada i ens pregunta sobre les possibilitats d’èxit. Li comentem que la millor oportunitat que pot esgrimir per defensar-se és la indefensió total durant tot el procés, ja que no estava present el dia de la inspecció i que no han mostrat documents que demostrin la manipulació del comptador per part seva. A la vegada, li recomanem que busqui casos similars a la resta de l’Estat.

La Montse de la PAH Baix Llobregat Nord ens comenta que s’han trobat amb casos que tenint l’IRER, han col·locat limitadors d’aigua fins al punt de tallar-los el subministrament a la gent que acumulava deute. Ens sorprèn molt aquest procediment que vulnera completament els drets adquirits amb la Llei 24/2015. Buscarem la pressió mediàtica a l’Ajuntament i demanar reunió amb l’empresa que gestiona l’aigua.

L’últim cas és el de la Jenny d’Hospitalet de Llobregat que està ocupant un pis i vol demanar un comptador social, però d’entrada no li donen el padró. Li comentem que el pas més important és aconseguir el padró, que centrem la lluita en aquest primer pas per seguir endavant.

Aquests han sigut els casos d’avui. D’aquí a dues setmanes més, encara que ens agradaria que no, que tots els drets estiguessin garantits!