En l’actual context d’increment constant del preu de l’energia, canvis en les tarifes de la llum i amb les dificultats afegides que està comportant la pandèmia de la COVID-19, és imprescindible seguir lluitant conjuntament pels nostres drets energètics!
El passat dimecres 6 d’octubre, ens vam tornar a reunir per assessorar-nos col·lectivament de com podem fer front a les diferents situacions injustes que patim en relació amb els subministraments bàsics d’aigua, llum i gas. Com ja és costum, vam començar explicant què és l’APE, com va néixer i com ens organitzem. Després de compartir algunes informacions clau per defensar els nostres drets energètics, vam donar veu a les persones que venien per primera vegada per compartir els seus casos. Us deixem un petit recull:
El primer cas és el de la Lluïsa, veïna de l’Hospitalet. Ens explica que fa temps que té problemes per pagar les factures d’aigua, gas i llum i que ha acumulat deute amb Endesa. Està protegida dels talls, perquè té l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) al dia. Tot i això, comentem que és important que sol·liciti el bo social i les diferents ajudes per l’aigua a les que té dret. Començarà a fer les gestions i ens explicarà al següent assessorament com porta els tràmits.
La Lluïsa ha vingut amb la seva veïna, la Carmen. Viu sola, té problemes de salut i cobra una pensió de poc més de 600€. Ens comenta que ella gasta poquíssima electricitat, però que té moltes dificultats per pagar el poc que consumeix. Després de pagar el lloguer, si paga les factures de llum i aigua ja quasi no li queda res per menjar. A més, comenta que les últimes factures, cada cop són més elevades. Ella té l’IRER i comentem que el primer pas és comprovar quan caduca, per assegurar-se de què està protegida de qualsevol tall si un mes no pot pagar alguna factura. D’altra banda, revisem conjuntament les seves factures i li recomanem que baixi la potència contractada i que sol·liciti el bo social i les tres ajudes per l’aigua a les que pot optar.
L’Ivan també ens comparteix la seva complicada situació. Fa uns mesos es va enfonsar el sostre del seu pis i els han reallotjat a un habitatge social. Vol començar a informar-se de com gestionar el bo social per quan trobin una nova llar. Seguirem en contacte per quan arribi el moment!
Per últim, la Rosa ens comenta que està angoixada perquè ha de renovar l’IRER i ara, com que s’ha jubilat i la seva situació econòmica ha canviat, té por que no li renovin. Ens comenta que segueix tenint problemes per pagar factures i que té deute acumulat. La tranquil·litzem explicant-li que el seu cas és dels que queden condonats gràcies al conveni entre Endesa i la Generalitat que tant hem lluitat. Li suggerim també, que d’aquí a dues setmanes porti les seves factures i revisarem si podem optimitzar-les.
I fins aquí l’assessorament d’avui. Ens tornem a reunir d’aquí a dues setmanes, contentes de començar a retrobar-nos en persona i de poder seguir donant l’opció de connectar-se en línia per aquelles persones que ho prefereixin.