Assessorament 19 de maig de 2021

Un dimecres més ens hem reunit per defensar els nostres drets energètics. Com cada 15 dies, seguim sumant forces amb noves persones que s’acosten a l’APE per posar fi a l’abús de les empreses subministradores de llum, gas i aigua.

Comencem presentant-nos, explicant què és l’APE i com funcionem. Com sempre, expliquem els llocs i informacions bàsiques que hem de conèixer si tenim problemes amb els subministraments i després donem pas a les persones que venen per primer cop perquè ens comentin el seu cas. Us en deixem un petit recull a continuació!

El primer torn de paraula és per la Maria Lluïsa, veïna de Sabadell. Ens explica que se li caduca l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) el pròxim 1 de juny. Està gestionant la renovació amb temps per estalviar-se imprevistos. El seu dubte és si ha de portar l’IRER a l’empresa subministradora abans que caduqui o si pot fer-ho després. Li expliquem que en principi el procediment és que els mateixos serveis socials o el Punt d’Assessorament Energètic (PAE) facin arribar l’informe a l’empresa, però mai està de més demanar una còpia i portar-la nosaltres mateixes. A part, com que té bo social, la renovació de la moratòria la protegeix de qualsevol tall fins a l’agost de 2021, així que pot estar tranquil·la.

Tot seguit, la Sara ens explica el seu indignant cas. Viu a Castelló amb la seva parella i està embarassada, surt de comptes aquesta setmana. No tenen títol habilitant del pis on viuen i no aconsegueixen tenir subministrament d’aigua. Tot i els esforços i la urgència de la situació, l’alcalde de Castelló no dona resposta. Li han dit que mirarien d’aconseguir-li un lloguer social, però això pot trigar i no tenen temps a perdre, per tenir cura d’un nadó l’aigua és essencial! Des de l’APE li donem tot el nostre suport i seguirem pressionant perquè li facilitin un comptador social d’aigua al més aviat possible.

Des de fa uns mesos, la Josefina rep unes factures d’aigua molt altes a les quals no pot fer front, d’uns 300 €. Viu amb el seu fill de 16 anys i la seva filla de 23, que actualment té un treball temporal que acaba d’aquí poc. Com que entre les dues superen els llindars de renda, al PAE no li han fet l’IRER i no pot accedir a les ajudes que necessitaria. Va anar a reclamar a Aigües de Barcelona i li van donar la raó de què les factures eren molt altes. Li van rebaixar una mica dues factures i van controlar que el comptador funcionés correctament, però segueix rebent factures desorbitades. Comentem que hi ha d’haver alguna fuga en algun punt. Li recomanem que miri el comptador abans d’anar a dormir i quan es llevi, i que no obri l’aigua en tota la nit per comprovar si hi ha una fuga. També pensem que hauria de contactar amb la immobiliària, que és qui s’ha de fer càrrec d’aquest tipus d’avaria. Per últim, li recomanem que quan s’acabi el contracte temporal de la seva filla, vagin al PAE i sol·licitin l’IRER i demanin consell per optimitzar les factures i sol·licitar les ajudes que els hi pertoquen.

És el torn de la Salomé. És veïna de Rubí i té dificultats per fer front a les factures de subministraments. Té l’IRER vigent, pel que està tranquil·la perquè sap que no li tallaran els subministraments. Però li preocupa seguir acumulant deute, de moment ja té un deute de prop de 2000 € amb Naturgy. Comentem, que malauradament de moment la Generalitat només ha firmat el conveni amb Endesa, però que esperem que ara comencin les negociacions amb Naturgy i alliberar així a les famílies de l’angoixa pel deute acumulat. Mentrestant, li recomanem que vagi a Rubí Brilla, per veure si la poden ajudar a optimitzar les factures i comprovar que té totes les ajudes a les quals té dret. Així, tot i estar protegida del tall, s’assegura que acumula el mínim deute possible.

Per últim, la Natàlia ens explica el seu cas. Viu sola en un edifici, ja que la resta d’habitatges són propietat d’un banc i estan buits. Durant una època, en un dels pisos hi van viure persones sense títol habilitant i com no podien regularitzar el subministrament de llum, estaven connectades de forma irregular al comptador de la comunitat. Endesa se’n va assabentar i ha estimat una despesa per l’últim any de 7500 € i ara li reclama el deute a la comunitat. Com que la comunitat no ha pogut fer-se càrrec d’aquesta despesa, l’empresa ha retirat el comptador i ara no tenen llum a l’escala. Comentem que el millor serà posar una reclamació formal a FECSA Endesa on s’expliqui detalladament i cronològicament els fets. I si no obtenen resposta o aquesta és negativa, al cap d’un mes presentar la queixa a l’Agència Catalana del Consum. Per altra banda, també ens explica que des de novembre no li facturen la llum. Endesa diu que té problemes per facturar i que ja li arribaran les factures, però ella no vol haver de pagar-ho tot de cop. Li expliquem que té dret a sol·licitar un fraccionament, però ha d’estar alerta perquè si té la factura domiciliada, li cobraran de cop.

I fins aquí l’assessorament d’aquest dimecres. Us esperem el dimecres 2 de juny, per seguir lluitant col·lectivament pels nostres drets energètics!