Sumem un dimecres més en el camí de l’empoderament col·lectiu per lluitar contra l’abús de les empreses subministradores de llum, gas i aigua
A poc a poc ens anem acostumant a la semipresencialitat, algunes ens acompanyen online, altres presencialment. Donem la benvinguda a totes, expliquem què és l’APE, com neix i algunes premisses bàsiques per fer front a situacions de vulneració de drets energètics. Tot seguit, ve el torn de paraula.
Comencen unes companyes de la PAH de Lleida que comenten el cas d’una persona gran a qui li havien tallat recentment la llum i que gràcies a la insistència i pressió de les organitzacions de la zona i l’APE s’havia aconseguit restablir el subministrament. Mostren l’agraïment al col·lectiu. Comenten que segueixen produint-se talls, assetjament per pagar els deutes, fins i tot, judicialitzacions. Concretament, comenten un cas en què el jutge l’ha tombat per irregularitats en les factures de l’empresa. Es recorda que és el cas d’un tall il·legal i que existeix la possibilitat de denunciar-ho a l’Agència Catalana del Consum, i que poden utilitzar el document útil que està disponible a la nostra pàgina web. També, que encara que hi hagi deute, és important reduir les factures, i que per tant, sol·licitin el bo social.
El següent és el cas del David, que ja havia vingut anteriorment. Havia rebut una carta on li reclamen el pagament d’un deute de 500 € amb Naturgy dels anys 2015 i 2016, ja que actualment pot anar pagant les factures. En aquesta carta l'”amenaçaven” en posar-lo a la llista de l’ASNEF i ell mostra la seva preocupació al respecte, ja que això suposa un condicionant a l’hora de demanar crèdits o canviar de companyies. Des de Serveis Socials li han comentat que li pagarien una part i ell podria assumir pagar la resta. Companyes del moviment social li comenten que aquesta solució no seria la primera per a l’APE, ja que creiem que les despeses de la llar han d’anar a béns de primera necessitat, però que es pot entendre l’angoixa que suposa estar a la llista i voler-ho evitar. Per això és important tenir un document escrit de Serveis Socials on aparegui clarament la quantitat que assumeix i amb la companyia establir un fraccionament el més llarg possible, si és possible a 2 anys. Es veu convenient la possibilitat de fer un acompanyament presencial a Serveis Socials i a la companyia.
La María Luisa ens comenta que té un deute d’uns 500 € amb Endesa i que en domiciliar les factures li van cobrar de cop. Ha retornat el rebut i ha posat reclamacions. Comentem que la firma dels convenis són l’esperança per resistir al pagament d’aquest deute.
El René ens va explicar el cas de la seva mare que li havien tallat el subministrament durant la setmana. Van arribar a un acord amb Naturgy per fraccionar el pagament i juntament amb la pressió dels moviments socials de la zona, inclosa l’APE, es va aconseguir la reconnexió. Els següents passos són importants, ja que es va demanar a Serveis Socials la tramitació de l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial, perquè en el moment del tall no el tenia. Cal estar atentes a aquesta tramitació i insistir a Serveis Socials.
A la Mari Carmen li han concedit el bo social del 25% i no sap per què no li han concedit, com anteriorment tenia, el del 40%. Caldrà verificar si l’informe de circumstàncies especials és correcte i si per barems d’ingressos entra.
La Neus ens comenta el cas d’una família de Montigalà que paguen molt en el terme fix de potència que és de 5 kW. Se li expliquen diferents maneres de saber la potència a contractar, a través de la distribuïdora o el comptador, i també, la possibilitat de participar del projecte que organitza l’IREC.
Finalment, la Dolors ens comenta que en el seu cas, que ja havia sigut exposat en anteriors assessoraments i que es tracta d’una reclamació d’un pagament pel mal funcionament d’un comptador, no ha rebut resposta del PAE. Cal insistir a tenir una resposta, encara que sigui que no és la seva competència.
I per a tot això ha donat l’assessorament d’avui. Ens retrobem o ens trobem per primer cop el dimecres 7 d’abril!